• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Apophys - Prime Incursion
Label: Metal Blade Records

Apophys - Prime Incursion

Kijk, zo horen we het graag. Niks geen overgeproduceerde, naar Amerikaanse whatevercore stinkende, commerciële eendagsrommel, maar gebalanceerde, recht voor zijn raap technische deathmetalsongs met kop en staart, met een snelheid waar je u tegen zegt. Niet voor niets is Metal Blade hier gelijk bovenop gedoken, maar met een dergelijke line-up lag dat ook wel enigszins in de lijn der verwachting. De mannen hebben hun strepen namelijk verdiend bij bands als God Dethroned, Detonation en Toxocara. Men kan dus wel spreken van een supergroep. Zeker voor Nederlandse begrippen.

Nou is een geweldige line-up natuurlijk geen garantie voor een wereldband. Dat weten we maar al te goed. Maar bij dit vijftal is er duidelijk sprake van chemie. De nummers steken stuk voor stuk goed in elkaar. Er is wat dat betreft duidelijk aandacht besteed aan compositie. En dat gaat voor de verandering eens niet ten koste van de snelheid en de agressie.

Vakkundig worden de tere zieltjes op Prime Incursion namelijk aan gort gegrunt, gerifft en gedoublebasst. Wie niet headbangt, wordt onthoofd; vermorzeld tot gruis! Zo nu en dan wordt het tempo even wat teruggeschroefd, zoals het opvallend sterke intermezzo (nee, geen breakdowns) tijdens Requiem For The Absurd. Maar veel langer dan een half minuutje heeft de moordmachine niet nodig om de volgende furieuze fileerveldslag vakkundig voor te bereiden en foutloos te volbrengen.

Deze band gaat duidelijk hoge ogen gooien in deathmetalland. Ik heb het genoegen gehad de band al eens in het lokale dB's (Utrecht) aan het werk te mogen zien. Een genot voor oog en oor, kan ik u zeggen. Apophys is met deze plaat duidelijk rijp voor de grotere zalen.

1. Dimensional Odyssey
2. Miscreants
3. Requiem For The Absurd