Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Xaemora - Kingdom Venom I
Label: eigen beheer
Xaemora - Kingdom Venom I
Xaemora is een symfonische blackmetalband uit St. Louis. De formatie is sinds 2012 actief en heeft tot nu toe een demo en een ep op de markt gebracht. De Amerikanen treden regelmatig op, onder andere in het voorprogramma van Havok, Absu, Goatwhore en Morbid Angel. Aan onze kant van de oceaan is het collectief relatief onbekend. Tijd om met de metal van deze heren en dame kennis te maken.

Het viertal muzikanten speelt een combinatie van melancholische en melodische black metal met agressieve passages. Emperor, Dissection, Dark Funeral en 1349 dienen daarbij als referentiemateriaal. Kingdom Venom I heeft een echt undergroundgeluid. Het geheel klinkt modderig, maar wel definieerbaar en er zit een zwartgallige diepte in de sound. De leads komen het beste uit de verf. Ook de keyboardpartijen zijn goed te horen en dragen bij aan de sfeer. De drums en met name de zang staan wat zachter in de mix. Voor een undergroundrelease vormt de productie geen belemmering voor het luisterplezier.

De zes tracks wisselen sterke met minder overtuigende momenten af, waarbij het niveau van de riffs doorslaggevend zijn. Desolation Solitude is daar het meest treffende voorbeeld van. Descension komt een stuk sterker over. Het bevat in voldoende mate pakkende gitaarpartijen, is wat agressiever dan de rest en ligt meteen lekker in het gehoor. Het gelaagde Absolute Severance belicht de andere kant van de speelstijl. Het begint met een mooi samenspel van droefgeestige riffs en zwaarmoedige keyboardklanken. Deze geslaagde combinatie houdt de hele speeltijd aan en bovendien is er een goede variatie in het tempo. De ideeën zijn echter niet overal even goed uitgewerkt. Gadara en Violent Rebirth gaan bijvoorbeeld ongemerkt voorbij.

Kingdom Venom I weet dus niet over de gehele lengte te overtuigen. Momenten van fraai samenspel en sterke riffs wisselt men af met wat korte en rommelige of minder sterke fases. Deze eerste ep in de serie, die in de loop van 2015 zal verschijnen, laat derhalve geen onuitwisbare indruk achter. De sterke momenten vormen wel aanknopingspunten om de ontwikkelingen in de gaten te houden en zijn reden genoeg om de metal van Xaemora eens te gaan beluisteren.

1. Gadara
2. Absolute Severance
3. Descension