25-11-2020

Messiah's Kiss - Get Your Bulls Out
Jaar van release: 2014
Label: Massacre Records
Messiah's Kiss - Get Your Bulls Out
Je zou bijna denken dat we hier met een reünie te maken hebben. Messiah’s Kiss was jaren geleden nog een belofte in het powermetalwereldje, maar heeft sinds 2007 bar weinig gedaan. Dat heeft allemaal te maken met ‘gezondheidsredenen’ van gitarist Georg Kraft. Maar goed, dat er op de valreep van 2014 plots nog een album van Messiah’s Kiss verschijnt, had ik niet verwacht. De line up is wonderbaarlijk genoeg nog dezelfde. Zou dat in muzikaal opzicht ook zo zijn?

Messiah’s Kiss klinkt anno 2014 vooral als Helloween dat nu doet. De hoofdmoot is power metal, maar de glaminvloeden zijn onmiskenbaar en zorgen dat de muziek vrij poppy klinkt. Dat is een bittere pil voor wie het stoere geluid van Dragonheart is gewend. Zonder lullig te willen klinken, kan ik weinig anders zeggen dan dat Get Your Bulls Out een typische plaat is van muzikanten die ouder geworden zijn. Niet voor niets werd Messiah’s Kiss veel met Judas Priest vergeleken. Daarbij vind ik het zelf wel fijn als je plusminus tien songs voor de kiezen krijgt. Op de gelimiteerde editie zijn dat er maar liefst zestien. Als ze de moeite waard waren, was ik een gelukkig man geweest.

Een van de andere problemen met Get Your Bulls Out is dat er geen eind aan lijkt te komen. Het musiceren zijn de heren wel wat verleerd in de afgelopen jaren. Het is van een niveau waardoor de band zich moet gaan schamen, en veel songs blijven slecht hangen. Mike Tirelli zingt nog altijd uitstekend en ook instrumentaal hoor je de kunde en ervaring, maar het vlamt niet meer. Dan maakt het niet meer uit dat het materiaal degelijk is. Uitschieters kan ik niet noemen, behalve dat de eerste helft iets beter is dan de tweede. Het is goed om te horen dat Georg Kraft er bovenop gekomen is, maar de sabbatical is funest geweest voor Messiah’s Kiss.

1. Livin In Paradise
2. Immortal Memory
3. Rescue Anyone? Rescue Me!