• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Infestus - The Reflecting Void
Jaar van release: 2014
Label: Debemur Morti Productions
Infestus - The Reflecting Void
The Reflecting Void is het vierde album van de Duitse blackmetalformatie Infestus. Sinds 2010 is dit het eenmansproject van Andras, die dus niet alleen alle instrumenten, maar ook de vocalen voor zijn rekening neemt. Dat deed hij al zeer verdienstelijk op E x | I s t, de prima in elkaar zittende voorganger van dit album. Ook op The Reflecting Void laat de beste man horen dat hij als geen ander weet hoe een goed blackmetalalbum hoort te klinken. Gesteund door een transparante sound, die toch een lekker scherp en grimmig randje behoudt, staan de acht lange, gelaagde nummers garant voor een klein uur uitstekend uitgevoerde black metal.

Hoewel The Reflecting Void niet erg vernieuwend is, zal het een plaat zijn die desondanks veel mensen zal weten te imponeren. Dat komt vooral door de prettige balans tussen melodie en agressie die Infestus weet te vinden, op een manier zoals ook bands als Necrophobic en Watain dat weten te bewerkstelligen. Daarnaast zal het weinig verbazing behoeven dat de sound over het algemeen toch wel als behoorlijk ‘typisch Duits’ (Der Weg Einer Freihet, Farsot) te karakteriseren valt.

Het niveau van de nummers op The Reflecting Void is constant hoog, waardoor het moeilijk is om echte uitschieters te benoemen. Het meest opmerkelijke nummer is echter het ruim acht minuten klokkende Constant Soul Corrosion, een rijk nummer dat begint met Shining-achtige invloeden (fraai akoestisch gitaarwerk en een donkere, maar bijna zwoele sfeer) maar zich gaandeweg tot een steviger nummer met enkele lichte doominvloeden ontpopt. Ook Devouring Darkness valt iets meer op ten aanzien van de overige nummers, met name door het goed uitgewerkte contrast tussen akoestisch gitaarwerk en intense blastbeats.

Eigenlijk valt er dus niets aan te merken op deze schijf. The Reflecting Void is een album dat geen enkele liefhebber van het genre zal teleurstellen en de nummers zitten interessant genoeg in elkaar om de aandacht vast te houden, maar de plaat mist net de ‘X-Factor’ om écht op te vallen in de weldadig bloeiende Duitse scene. Dat zegt echter vooral iets over de enorme kwaliteit die er momenteel in Duitsland rondloopt, want met The Reflecting Void is verder helemaal niets mis.

1. A Dying Dream
2. Spiegel Der Seele
3. Constant Soul Corrosion