• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Rob Zombie - Venomous Rat Regeneration Vendor
Jaar van release: 2013
Label: Universal Music

Rob Zombie  - Venomous Rat Regeneration Vendor

Regisseur, filmproducent, acteur, schrijver, zanger. Hoe divers het curriculum vitae van Robert Bartleh Cummings, oftewel Rob Zombie, ook is: Zombie zou zichzelf vast het liefst als entertainer omschrijven. Tussen alle drukke werkzaamheden als filmregisseur door had hij nog tijd om te werken aan een nieuw soloalbum. Venomous Rat Regeneration Vendor is de vreemde maar toch typerende titel van het vijfde solo studioalbum. Op het nieuwe album is het eerder genoemde entertainmentaspect weer sterk aanwezig. Compleet met filmsamples en de te verwachten horrorteksten.

Op Venomous Rat Regeneration Vendor probeert Zombie een balans te vinden tussen het vroegere werk van zijn oude band White Zombie en de sound van zijn laatste soloreleases. Aan de ene kant groovende bijna dansbare Industrial metal (Revelation Revolution, Rock And Roll (In A Black Hole), The Girl Who Loved The Monsters). En aan de andere kant snelle rockende songs met grootse maar ietwat simpele riffs (Behold, The Pretty Filthy Creatures, Lucifer Rising, Trade In Your Guns For A Coffin). De plaat begint sterk met het stampende Teenage Nosferatu Pussy en de eerste single van het album, Dead City Radio And The New Gods Of Super Town. De laatste is één van de betere nummers van het album, met een zeer vermakelijk, pakkend meezingrefrein. Hoewel Rob al de nodige overeenkomsten had met shockrock-peetvader Alice Cooper, lijkt het erop dat Zombie in de aanloop van deze plaat aandachtig heeft geluisterd naar Cooper-platen als Brutal Planet en Dragontown.

Helaas zijn er op Venomous Rat Regeneration Vendor ook enkele opvullers en minpunten te noteren. Zo voegt de cover van Grand Funk Railroads klassieker We’re An American Band weinig toe aan het origineel en is het door de tekstuele verschillen met de overige nummers een vreemde eend in de bijt. Een plek op een bonus-cd was wellicht een betere plek geweest. Ging Gang Gong De Do Gong De Laga Raga zal ongetwijfeld live een leuke en pittige meezinger worden, maar op plaat is het één van de mindere nummers, mede door de storende megafoonvocals van Zombie in de coupletten. Helemaal een vreemde aanwezigheid op de plaat is het instrumentale Theme For The Rat Vendor. Dit nummer, waarop gitarist John 5 een elektrische sitar bespeelt, is zeker niet slecht, maar is op dit album totaal niet op zijn plek.

Fans van Zombie zullen niet voor verrassingen komen te staan en kunnen deze nieuwe release zonder aarzelen aanschaffen. De muziek is bij vlagen dansbaar en heeft een groove die sterk doet denken aan de eerste albums van White Zombie. Venomous Rat Regeneration Vendor is een vermakelijk, maar nauwelijks vernieuwende plaat. Het album bevat echter enkele nummers die het ongetwijfeld goed zullen gaan doen in de liveshow van Rob Zombie.

1. Teenage Nosferatu Pussy
2. Dead City Radio And The New Gods Of Supertown
3. Revelation Revolution