Alcatraz
Enquête

Koop jij bij concerten en festivals nog weleens iets bij de merchandisestand(s)?

Ja, ik koop (bijna) altijd een aandenken
Regelmatig, maar lang niet altijd
Alleen bij mijn favoriete artiesten
Alleen als ik de show heel goed vind
Alleen als de prijs me erg meevalt
Alleen als het shirt of andere item me bijzonder aanspreekt
Alleen als ik in een bijzonder goede bui ben
Nee, ik heb inmiddels genoeg shirts en andere merchandise
Nee, vroeger wel, maar tegenwoordig vind ik het te duur
Nee, ook in het verleden deed ik dat zelden of nooit
Ik ga sowieso niet (meer) naar concerten en festivals
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 19-08-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brian May (Queen) - 78
  • Martin Powell (Cradle Of Filth) - 52
  • Robb Flynn (Machine Head) - 57
  • Russell Allen (Symphony X) - 54
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 62
Review

Beyond All Recognition - Drop = Dead
Jaar van release: 2012
Label: Napalm Records
Beyond All Recognition - Drop = Dead
Deze knapen noemen zichzelf de uitvinders van de ‘dubcore’, een genre waarin het razend populaire dubstep gemengd wordt met moderne metalcore. Op papier klinkt het als een zeldzaam slecht idee, of in ieder geval als een vreselijke poging om trendy te zijn, maar in de praktijk blijkt Drop = Dead eigenlijk best een vermakelijk schijfje te zijn. Zelfs als je, net als ondergetekende, eigenlijk niets hebt met de hele dubstep-hype.

Het grote pluspunt van Beyond All Recognition is dat ze geen half werk afleveren. Geen metalcore met wat lichte dubstep-invloeden, maar een evenwichtige sound waarin beide genres een evenredig grote plek innemen. Een typisch geval van één plus één is drie, want op zichzelf is de metalcore op dit album niet bijster interessant (redelijk generieke riffs met veel heftige, maar eveneens tot de standaarduitrusting behorende breakdowns). De moddervette mix en de heftig rondvliegende elektronica tillen de muziek echter naar een hoger niveau. Op sommige momenten overheerst de dubstep zelfs en speelt de metal(core) de tweede viool (zoals op het eind van Bitch Please en de lange afsluiter End Of Recognition).

Een ander pluspunt aan Drop = Dead is de lengte. De leden van Beyond All Recognition weten heel goed wanneer ze hun kruit verschoten hebben. De lengte van net onder de veertig minuten is dan ook precies genoeg om de fris- en gretigheid van de muziek in stand te houden. Een langere speelduur zou waarschijnlijk slechts afbreuk doen. De beste nummers staan sowieso op de eerste helft van dit album (Characters, What We’ll Die To Defend, Drop = Dead). Brace Yourself bevat een verrassende – en erg sterke – gastbijdrage van Björn Strid (Soilwork), die het nummer met zijn cleane zang extra cachet meegeeft. Frontman David Söhr kan het echter de rest van het album grotendeels alleen af: hij beschikt over een vette scream die goed bij de moderne klanken van deze plaat past.

Of Beyond All Recognition inderdaad als eerste ‘dubcore’-band de geschiedenisboeken in kan, weet ik niet (zo heeft Korn natuurlijk al eerder geëxperimenteerd met dubstep). Dat maakt me eerlijk gezegd ook niet veel uit. Drop = Dead is een vet klinkend plaatje geworden, dat wellicht op de langere termijn niet echt zal beklijven, maar waar ik voorlopig best met plezier naar kan luisteren.

Tracklist:
1. Characters
2. What We'll Die To Defend
3. True Story
4. Drop = Dead
5. Arriving With The Sun
6. Brace Yourself
7. Smoke And Mirrors
8. Bitch Please
9. Legends
10. End Of Recognition
11. Smoke And Mirrors (Dirty & Twisted Remix) (Bonus Track)

Score: 76 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 27 januari 2013

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.