• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Beyond All Recognition - Drop = Dead
Jaar van release: 2012
Label: Napalm Records
Beyond All Recognition - Drop = Dead
Deze knapen noemen zichzelf de uitvinders van de ‘dubcore’, een genre waarin het razend populaire dubstep gemengd wordt met moderne metalcore. Op papier klinkt het als een zeldzaam slecht idee, of in ieder geval als een vreselijke poging om trendy te zijn, maar in de praktijk blijkt Drop = Dead eigenlijk best een vermakelijk schijfje te zijn. Zelfs als je, net als ondergetekende, eigenlijk niets hebt met de hele dubstep-hype.

Het grote pluspunt van Beyond All Recognition is dat ze geen half werk afleveren. Geen metalcore met wat lichte dubstep-invloeden, maar een evenwichtige sound waarin beide genres een evenredig grote plek innemen. Een typisch geval van één plus één is drie, want op zichzelf is de metalcore op dit album niet bijster interessant (redelijk generieke riffs met veel heftige, maar eveneens tot de standaarduitrusting behorende breakdowns). De moddervette mix en de heftig rondvliegende elektronica tillen de muziek echter naar een hoger niveau. Op sommige momenten overheerst de dubstep zelfs en speelt de metal(core) de tweede viool (zoals op het eind van Bitch Please en de lange afsluiter End Of Recognition).

Een ander pluspunt aan Drop = Dead is de lengte. De leden van Beyond All Recognition weten heel goed wanneer ze hun kruit verschoten hebben. De lengte van net onder de veertig minuten is dan ook precies genoeg om de fris- en gretigheid van de muziek in stand te houden. Een langere speelduur zou waarschijnlijk slechts afbreuk doen. De beste nummers staan sowieso op de eerste helft van dit album (Characters, What We’ll Die To Defend, Drop = Dead). Brace Yourself bevat een verrassende – en erg sterke – gastbijdrage van Björn Strid (Soilwork), die het nummer met zijn cleane zang extra cachet meegeeft. Frontman David Söhr kan het echter de rest van het album grotendeels alleen af: hij beschikt over een vette scream die goed bij de moderne klanken van deze plaat past.

Of Beyond All Recognition inderdaad als eerste ‘dubcore’-band de geschiedenisboeken in kan, weet ik niet (zo heeft Korn natuurlijk al eerder geëxperimenteerd met dubstep). Dat maakt me eerlijk gezegd ook niet veel uit. Drop = Dead is een vet klinkend plaatje geworden, dat wellicht op de langere termijn niet echt zal beklijven, maar waar ik voorlopig best met plezier naar kan luisteren.

1. Characters
2. What We'll Die To Defend
3. True Story