• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Cyclone Temple - My Friend Lonely (re-release)
Jaar van release: 2012
Label: Divebomb Records
Wie aan de vluchtige aanwezigheid van Cyclone Temple denkt, komt waarschijnlijk niet verder dan I Hate Therefore I Am uit 1991. Terecht, want het is de beste plaat van het Amerikaanse gezelschap. Misschien zelfs n van de betere jaren negentig thrashgranaten met z'n originele zangpartijen en ultrastrakke riffs en ritmes. Dat de band rond gitarist Greg Fulton (of Ian Tafoya, zoals hij zich ook wel noemt) ook nog een EP en tweede plaat heeft gemaakt vergeten metalfans nog wel eens.

Op deze 'deluxe edition' treffen we beide aan. Allereerst krijgen we de full-length My Friend Lonely uit 1994 voor de kiezen en vervolgens Building Errors In The Machine uit 1993. Op zich gek, want alle nummers van de mini-cd staan ook op My Friend Lonely, zij het met een andere zanger. Een leuk extraatje zullen we maar zeggen, al zijn het albums uit een lastig tijdperk voor thrash metal. En ook voor Cyclone Temple geldt stiekem dat de band er niet op vooruit is gegaan. Dit is weliswaar aardig werk, maar bij lange na niet zo memorabel als die verzameling mokerslagen uit 1991.

Om maar positief te beginnen. Het strakke gitaarwerk van Fulton is terug. Hoe deze zwarte gitarist het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar de riffs bulken van de kwaliteit. Het spel is bovendien van een hoog niveau, al kiest de band regelmatig voor passages met een alternatieve inslag. Ook funky tonen en groove metal hebben hier een plekje. Het leidt af en toe tot een allegaartje van stijlen dat lang niet altijd goed uitpakt. Daarnaast is de stem van Sonny DeLuca niet de toegankelijkste. Hij doet zijn uiterste best, maar verzandt regelmatig in geforceerde stembuigingen en grunge-achtig gekreun. Wel moet gezegd worden dat de goede man tijdens betere momenten ook sterk uit de hoek kan komen. Zo zingt hij meer rechttoe-rechtaan thrashers als Hate Makes Hate en Down The Drain overtuigend vol.

In dat opzicht is het stemgeluid van zijn voorganger Marco Salinas over de gehele linie beter te verdragen. Hoewel ook hij niet steunt op een sterke techniek, maakt hij veel goed met een gezonde dosis energie en jeugdig enthousiasme. De nummers van de EP waar hij op zingt, klinken productioneel wat doffer, maar wijken door de rauwere uitvoering wel af van de versies die zijn meegenomen op My Friend Lonely. Zo klinkt met name Me, Myself & I wat spontaner dan zijn latere kloon. Ook het lekkere Drug Of The Masses bevat wat meer power dan de versie die op de full-length staat.

Ondanks dat de muziek op deze cd niet kan tippen aan het debuut van de groep, is het toch zeker een welkome heruitgave. I Hate Therefore I Am is altijd prima verkrijgbaar gebleven in tegenstelling tot deze twee albums. Daarnaast is deze re-release uitstekend verzorgt met een fraai voorafpraatje van ene Carlos Ramirez. Ook de productie is prima opgepoetst door een nette remaster. Neem daarbij de handvol degelijke tracks die er wl opstaan en je kunt je Cyclone Temple discografie(tje) in n klap completeren.

My Friend Lonely
1. Hate Makes Hate
2. Down The Drain
3. My Friend Lonely
4. Me, Myself & I
5. Drug Of The Masses
6. Comfortably Superficial
7. Killing Floor
8. Time Heals All
9. The Law Of Relativity
Building Errors In The Machine
10. Hate Makes Hate
11. Me, Myself & I
12. Down The Drain
13. Killing Floor
14. Drug Of The Masses

Score: 74 / 100

Toegevoegd: 13 januari 2013

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.