• Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

I Am I - Event Horizon
Jaar van release: 2012
Label: I Am I Records
I Am I  - Event Horizon
Met de Olympische Spelen nog vers in het achterhoofd zijn we er weer regelmatig aan herinnerd: er zijn winnaars en verliezers. Die komen in verschillende varianten. De ergste, of meest pijnlijke, categorie verliezers is de groep waarvan niemand twijfelt aan medaillekansen. Het publiek verwacht goud, of een andere kleur edelmetaal, maar de verwachtingen worden niet waargemaakt. Dát is verliezen.

Op basis van de voorgeschiedenis is ook de Britse powermetalformatie I Am I een duidelijke medaillekandidaat. De band is namelijk gevormd rondom zanger ZP Theart, die na zijn split met het fantastische Dragonforce op eigen houtje is verder gegaan. Event Horizon is zijn eerste teken van leven na zijn dagen bij Dragonforce. Met het verrukkelijke laatste album van zijn oud-collega’s nog in het geheugen, is het hopen op muzikale wraak. Is Event Horizon net zo’n geweldige plaat geworden?

Nou, niet dus. Wat een ongelooflijke teleurstelling is dit geworden zeg! Dat Event Horizon muzikaal gezien beduidend zou afwijken van Theart’s werk bij Dragonforce was al aangekondigd, maar dat dit zou betekenen dat we een partij oubollige heavy/power metal krijgen voorgeschoteld waar de honden nog geen brood van lusten, werd er niet bij verteld. Het enige nummer dat nog enigszins aardig klinkt, is opener This Is My Life, maar daarna gaat het bergafwaarts.

Nummers als Stay A While, King In Ruins (de titel is pijnlijk ironisch) en Kiss Of Judas klinken onverklaarbaar mat en inspiratieloos. De gitaristen produceren louter de meest basale riffs en qua compositorisch niveau was Event Horizon al in de jaren tachtig achterhaald. Misschien dat I Am I een soort ‘back to basics’-sfeer probeert te creëren, maar dat pakt voor geen meter uit. Ook qua productie valt de band namelijk flink door de mand. Het lijkt wel een veredelde demo-opname! Zelfs de normaal toch uitstekend zingende Theart deelt in de malaise. Het lijkt wel alsof hij het hele album met een fikse verkoudheid heeft ingezongen. Dust 2 Dust zorgt nog voor een kortstondige opleving, maar het mag niet meer baten.

En zo sta je nog als zanger van een van 's werelds meest succesvolle powermetalbands in uitverkochte zalen, en zo kun je weer van voren af aan beginnen. Zonder gelouterde muzikanten om je heen, met een zeer matig debuut vol weinig inspirerende nummers op zak. Maar blijkbaar wel sinds kort met een grote platendeal met Sony op zak. Die houden zeker van oubollige standaardmeuk.

1. This Is My Life
2. Silent Genocide
3. Stay A While