• Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Devious - Wolfhagen
Jaar van release: 2012
Label: Eigen beheer
Devious  - Wolfhagen
Het Nederlandse Devious mag dan af en toe een bezettingswissel kennen, aan de kwaliteit van de muziek heeft het nooit echt gelegen. Niet dat de band tijdens de drie vorige platen een hoogvlieger was binnen de internationale deathmetalwereld. Nee, daarvoor ontbrak het net iets te veel aan een eigen smoel en nummers die bleven hangen. Het gebodene luisterde weliswaar lekker weg, maar veroorzaakte ook geen jubelstemming.

Over Wolfhagen kan kort door de bocht bijna hetzelfde worden gezegd. De songs luisteren lekker weg, steken goed in elkaar en zijn voorzien van een prima productie. Bijna dus, want toch lijkt er iets veranderd. Of het aan de komst van zanger Dennis Lusseveld ligt, weet ik niet, maar de muziek beklijft opeens veel beter. In het verleden verslikten de muzikanten zich nog wel eens in de songstructuren of instrumentale passages. Nu kennen de songs echter allemaal een sterke opbouw, goede functionele gitaarriffs en sporadisch ingezette technische hoogstandjes. Lusseveld brult en schreeuwt de boel op een logische wijze aan elkaar, waardoor de boel niet verzandt in chaos.

De vier nieuwe nummers en een instrumentaaltje klinken fris en spontaan, zitten vol leuke vindingen en vervelen ook na meerdere draaibeurten niet. Het is tekenend dat de heropname van Respiration Of Fear tot de mindere songs op deze mini behoort. Waarom de band er tevens een afschrikwekkende dubstepmix van dit nummer aan toe moest voegen, is mij een groot raadsel, want deze afsluiter is misselijkmakend. Kwestie van smaak misschien, maar na de rampspoed die Morbid Angel op het laatste album over ons uitkotste, zou het toch duidelijk moeten zijn dat dubstep en death metal niet samen gaan.

Nee, dan luister ik liever naar de thrashy riffjes, goede solo's en strak gehakte tempo's die de vijf nieuwelingen domineren. Daar kan de band het prima mee redden. Het krikt de status zelfs op van Nederlands goed naar on-Nederlands goed. Tel daarbij op dat het artwork voor een eigen beheer uitgave erg netjes is en je hebt een interessante release. Alleen die afsluiter. Tsja.

1. One Man Horde
2. Sinner Of Greed
3. Wolfhagen