25-11-2020

Seven Ends - To The Worms
Jaar van release: 2012
Label: Massacre Records
Seven Ends - To The Worms
De combinatie van thrash en death metal is al lang niet meer interessant genoeg om er direct voor naar de platenboer te rennen, maar in sommige gevallen wordt het gebrek aan originaliteit gecompenseerd door gedrevenheid, strakke composities en een aanstekelijke dosis energie. Het Nederlandse Seven Ends, dat via Massacre Records met To The Worms zijn debuutalbum aflevert, is daar een uitstekend voorbeeld van.

Want hoewel To The Worms niet uitblinkt in originaliteit, zitten de negen nummers buitengewoon degelijk in elkaar. Seven Ends legt veel nadruk op gave melodielijnen en smeuïge solo’s, waardoor de muziek een melodieus tintje krijgt, maar de band vergeet niet dat er ook gewoon gerost moet worden. Opener Deathmachine knuppelt er dan ook heerlijk op los. Daarnaast zorgt de bij vlagen lichtelijk aan black metal refererende krijszang voor het nodige extra venijn. Het geeft nummers als To The Worms en Nation Of Fear een streepje voor op de vele concurrenten in dit genre.

De beste nummers op dit debuut zijn echter het uitstekende, van een heerlijk refrein voorziene Cadaver Throne en het smerige, met een enorm gave vertraging eindigende Rats, waarop Seven Ends laat horen over veel potentieel te beschikken. To The Worms is echt zo’n plaatje geworden dat lekker wegluistert, maar compositorisch gezien over voldoende interessante nummers beschikt om ook na een fors aantal luisterbeurten te blijven boeien. Bands als Legion Of The Damned en Hatesphere lijken de belangrijkste referentiekaders voor Seven Ends te zijn. Liefhebbers daarvan zullen ongetwijfeld ook met To The Worms een sterke plaat voor de collectie erbij hebben.

1. Deathmachine
2. To The Worms
3. Cadaver Throne