• Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

The Safety Fire - Grind The Ocean
Jaar van release: 2012
Label: InsideOut Music

The Safety Fire - Grind The Ocean

2010 was het jaar dat djent bekend begon te worden en 2011 het jaar dat het genre werkelijk explodeerde. Zoals altijd bij snel groeiende genres, wordt de ene na de andere band in het hokje gegooid en gebombardeerd tot de nieuwe Nirvana (grunge), Linkin Park (nu metal) of At The Gates (gothenburg metal). Zo zal men in 2012 ongetwijfeld op zoek gaan naar de nieuwe Tesseract of de nieuwe Bulb/Periphery.

Het is dan ook niet zo heel gek dat er met nieuwsgierige blikken richting The Safety Fire gekeken wordt. Februari vorig jaar stonden deze Britten namelijk nog in het voorprogramma van Monuments en Periphery in 013, Tilburg. Helaas wisten zij toen niet bepaald te overtuigen. Misschien ook vanwege het contrast met het bizar hoge niveau van de andere twee bands die avond, maar ze hebben nu een jaar de tijd gehad om erover na te denken. En dat heeft geresulteerd in het debuut Grind The Ocean.

De opener Huge Hammers is gelijk de single van de plaat. Het is ook met gemak de meest radiofriendly track van de bijna 50 minuten durende glimmer. De rest staat vol met allerhande riffs ondersteund door een vaardige zanger die zowel het cleane als het schreeuwerige gruntwerk uit zijn strot tovert. Al snel wordt duidelijk dat er aan techniek geen gebrek is. Zowel zangtechnisch als instrumentaal is alles pico bello in orde, maar daarmee heb je nog geen gouden plaat. En dat is nou net waar het stokt. The Safety Fire groovet niet lekker.

Daar waar bands als Vildhjarta, Monuments, Chimp Spanner of Proghma C (om er maar eens een paar te noemen) je haast dwingen je hoofd op en neer te bewegen, vergeet deze band lekkere liedjes te schrijven. De focus ligt te veel op het gefreak om kans te maken op een plekje in de top van de djent. Nou zou dat niet erg zijn als men dan inderdaad zou freaken zoals pakweg een Fantômas of een The Locust, maar daar klinkt het allemaal weer veel te lief en gestroomlijnd voor.

De basis is goed. De techniek is aanwezig. Maar de songs zitten te vol. Ze lijken meer een showcase van 'kijk eens wat wij kunnen!'. En hoewel dat op zich bewonderenswaardig is, is dat niet waar men op zit te wachten in dit genre. Nou moet het negatieve ook weer niet overdreven worden, maar helaas zijn er te veel andere gegadigden in dit genre waardoor The Safety Fire niet boven het maaiveld uitkomt.

1. Huge Hammers
2. Floods Of Colour
3. DMP (FDP)