• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Elizium - Relief By The Sun
Jaar van release: 2011
Label: STF Records
Elizium - Relief By The Sun
Elizium is een Nederlandse gothic band opgericht in 1991 door Peter Berends (zang en gitaar), Peter Röge (gitaar) en Gerard Manoch (drums). Anno 2011 bestaat de line-up van de band naast de oprichters uit Erik Zijlstra (keyboards) en Michael Paap (bas). Elizium brengt met Relief By The Sun zijn 2e album uit, een nogal klein aantal releases in het twintigjarig bestaan van de band. Dit is mede het gevolg van verschillende bezettingswijzigingen en een pauze van enkele jaren. In 2007 verscheen het eerste full album Angel Of Mistrust dat volgde op de twee eerdere demo’s in 1997 en 2003.

Relief By The Sun is voor Elizium duidelijk een stap voorwaarts in vergelijking met Angel Of Mistrust door een volwassener geluid en donkerdere atmosfeer. Daar waar het geluid en de mix van het debuutalbum mat klonken, heeft Relief By The Sun een heavy sound met bombastische keyboards, een psychedelische zang en een stevige fundering. De zang van Berends moet je aanspreken, hij klinkt nogal depressief met een rauw randje en soms wat death invloeden. Feit is dat hij erg goed past bij de muziek; de melodramatische zang en de donkere sfeer vullen elkaar goed aan. Nadeel is dat de cd op ten duur wat voorspelbaar gaat worden. De duistere sfeer wordt versterkt door de doom invloeden en door titels als Rotten, Die Alone, Temple of War, titels waar je niet echt vrolijk van wordt.

Relief By The Sun begint met het heavy slow tempo War In Heaven, gevolgd door het stevige Nevermore, een heavy nummer met doom invloeden, bombastische keyboards, rauwe zang. Hiermee geeft Elizium meteen haar visitekaartje af. De ballad Violent Flower is een juweeltje met een geweldige psychedelische gitaarsolo. De band laat met het titelnummer zien ook open te staan voor andere invloeden, Relief By The Sun heeft techno invloeden. Als extra is een akoestische versie van Nevermore, hierdoor eindigt het album met een andere atmosfeer. Misschien leuk voor de diehard fan, maar het nummer past niet bij de cd. De laatste indruk blijft – ook in dit geval - helaas het langste hangen.

Met Relief By The Sun levert Elizium een goed psychedelisch metalalbum af. Een duister album waar je niet vrolijk van wordt, maar waar de fan van psychedelische metal erg blij mee zal zijn. Het gevaar van een wat duister album is dat de nummers op elkaar gaan lijken. Gelukkig heeft Elizium wat afwisseling in de nummers gebracht waardoor het album je aandacht blijft trekken. Minpunt is het laatste akoestische nummer.

1. War In Heaven
2. Nevermore
3. Rotten