Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

26 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Chad Fisher (Armory) - 38
  • Eddie Van Halen (Van Halen)† - 67
  • Leszek "Les L. Kaos" Dziegielewski (Behemoth) - 52
  • Matthew Heafy (Trivium) - 36
  • Pablo González Sarre (Elfonía) - 45
  • Tom Keifer (Cinderella) - 61
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 46
  • Wouter Huitema (Devious) - 39

Kudra Mata - Legacy Of Persistence
Jaar van release: 2009
Label: Eigen beheer
Kudra Mata - Legacy Of Persistence
Kudra Mata is een rijzende ster in de vaderlandse metalscene. De band is nog relatief jong, maar mocht al openen voor bands als Walls Of Jericho, Caliban, Volbeat en Textures. En dan kan je al aardig wat. Na een eerdere demo uit 2006 bracht de Overijsselse band afgelopen zomer de EP Legacy Of Persistence uit. Het metalcorekwartet laat hiermee zien dat het behoorlijk veel potentie heeft, maar ook dat ze er nog niet zijn.

Eerlijk is eerlijk, de band weet wel hoe je een cd’tje moet presenteren. Ondanks dat dit ‘slechts’ een EP is, wordt het wel in een fraaie digipack voorgeschoteld. En als dat nog niet genoeg is deze plaat gemixt door Michiel Toenink (Napalm Death, Terror) en gemasterd door Göran Finnberg (In Flames, The Haunted). Grote namen en dat is ook terug te horen. Het is erg lekker geproduceerd, waardoor de muziek goed naar voren komt en je het tot in de kleinste details kan ontleden. Muziekinhoudelijk zegt dat natuurlijk nog weinig, maar ze hebben al de juiste connecties voor wat later werk.

Maar goed, de muziek dan. Het geheel doet erg Zweeds aan. De snelle gedeelten hebben een duidelijke melodieuze insteek. Deze worden afgewisseld met lompe breaks en strakke riffs. Vocaal worden (zoals gebruikelijk) screams en diepe grunts op de tel nauwkeurig met elkaar afgewisseld. Het klinkt leuk, maar mist hier en daar toch de nodige diepgang. Talent is er in overvloed, maar ik heb het gevoel dat de band nog een beetje een eigen geluid aan het zoeken is. Dat is eigenlijk jammer. Toch laat Kudra Mata behoorlijke potentie horen. Ik heb het gevoel dat ze het toch ver kunnen schoppen.

Kortom: een band die een mooie toekomst tegemoet mag zien, maar ook nog veel werk zal moeten verrichten om te mogen promoveren naar de Nederlandse metal-eredivisie. Ze doen er goed aan om binnenkort plannen te maken voor een langspeler. Dat zal hun echte examen worden.

1. Unconventional War
2. Survival Is A Burden
3. Top Of The Foodchain