23-10-2020

White Wizzard - High Speed GTO
Jaar van release: 2009
Label: Earache Records
White Wizzard - High Speed GTO
Altijd heb ik gedacht dat Earache Records een death metallabel was. Ze hebben immers bekende bands als Morbid Angel en Suffocation onder hun hoede. Dat ze uiteindelijk uitstekende jonge thrash metalbands als Evile, Bonded By Blood en Gama Bomb hebben weten te strikken vond ik al vreemd, maar met Cauldron en White Wizzard hebben ze me helemaal weten te verbazen. Inderdaad, White Wizzard speelt heavy metal. NWOBHM om precies te zijn, alleen is het wat vreemd om zo’n etiket aan een Amerikaanse band te hangen.

Eigenlijk maakt het ook niks uit, want het gaat allemaal om dit zeven nummers tellende EP’tje dat hier voor me ligt. Misschien wat veel voor een mini, maar 26 minuten is voor een album toch wel aan de korte kant voor een full length cd, tenzij je vind dat een authentieke NWOBHM-plaat zo lang moet duren. Authentiek klinkt het daarbij wel. White Wizzard presenteert ons een warm gitaargeluid en duidelijk ronkende bass. Misschien klinkt de zanger net iets te ‘Amerikaans’.

Van de zeven songs vind ik de titeltrack en March Of The Skeletons het beste. De rest mag er ook zeker zijn, maar daar mis ik een stukje uitbundigheid. Misschien zeur ik gewoon teveel; High Speed GTO is gewoon een heel leuk plaatje dat zeker een luisterbeurt verdient. Helemaal van degenen die wel eens zouden willen weten hoe Iron Maiden in 1981 met Amerikaanse zanger geklonken zou hebben.

1. High Speed GTO
2. Celestina
3. Into The Night