Sarke - Vorunah
Jaar van release: 2009
Label: Indie Recordings
Sarke - Vorunah
Hoewel Vorunah het debuutalbum is van Sarke, bestaat de band uit alles behalve onbekenden. Zo kennen we de belangrijkste persoon achter Sarke al van zijn werk voor bands als Tulus, Khold en Old Man’s Child. Het meest interessante aan Vorunah is echter de betrokkenheid van Nocturno Culto, frontman van het legendarische Darkthrone, die de vocalen voor zijn rekening neemt – en met zijn typisch stemgeluid het niveau van dit album meteen een flink stuk omhoog tilt.

Muzikaal gezien valt Sarke in de categorie ‘old school verering’ te plaatsen. De simpele riffs, het grimmige geluid: alles grijpt terug naar klassieke bands binnen en buiten de black metal scène. De band noemt zelf onder andere Celtic Frost, Black Sabbath en Motörhead als invloeden en dat is ook duidelijk terug te horen. Uiteraard ligt de vergelijking met Darkthrone ook voor de hand, niet alleen vanwege de zang, maar met name ook vanwege de stijlovereenkomsten die Vorunah toont met de latere, meer door punk / rock ‘n’roll beïnvloede Darkthrone-albums.

Hoewel Sarke niet het niveau haalt van een geniaal album als The Cult Is Alive, bevat Vorunah toch enkele zeer sterke nummers die behoorlijk in het verlengde van dat Darkthrone-album liggen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de geweldige opener Primitive Killing, een nummer dat perfect op maat is gemaakt voor de zang van Nocturno Culto. Ook nummers als Frost Junkie, Old en Cult Ritual ademen dankzij hun lekkere, maar krachtige riffs een onweerstaanbaar old school-sfeertje uit. Iets minder ben ik te spreken over de keyboard die heel sporadisch zijn entree doet en wat mij betreft niet echt aansluit bij de muziek. Daardoor komen het titelnummer en The Drunken Priest iets minder uit de verf.

De kwaliteit is dus absoluut aanwezig op dit debuutalbum, dat enkele ijzersterke nummers herbergt. Desondanks hinkt de band volgens mij af en toe nog een beetje op twee gedachten. Tip voor het volgende album is dan ook: laat die keyboard-riedeltjes voor wat ze zijn en kom gewoon met een vunzig, ouderwets, smerig rockend album op de proppen. Dan is Sarke pas écht in staat om een meesterwerkje á la The Cult Is Alive af te leveren.

1. Primitive Killing
2. Vorunah
3. The Drunken Priest