26-09-2020

Myrkvar - Als Een Woeste Horde
Jaar van release: 2008
Label: Shiver Records
Myrkvar - Als Een Woeste Horde
Eigenlijk heb ik best veel gemeen met folk metalband Myrkvar. Zo komen we allebei uit Nijmegen, houden we van folk metal en kunnen we geen muziek maken. Wat mezelf betreft, ben ik hier van op de hoogte. Myrkvar vindt het echter nodig om debuutalbum Als Een Woeste Horde op de mensheid los te laten…

Al in 2003 werd de band opgericht en met de komst van nieuwe muzikanten veranderde de ingeslagen koers van black metal richting folk metal met toch nog enkele black metalinvloeden. Drie jaar later werd Als Een Woeste Horde opgenomen, om twee jaar daarna te worden gereleased door Shiver Records. Zelf zegt Myrkvar folk melodieën te presenteren met viool en toetsen, begeleid door heavy gitaarpartijen, black metalblasts en dansbare hoemppa-muziek.

Ik ken de band van hun niet onaardige optreden tijdens de Zomerfeesten 2008 in Nijmegen als openingsact voor Heidevolk en Finntroll. Best een leuke show, tot er een prei tevoorschijn werd gehaald. Met een ietwat veranderde line-up gaven deze heren en dame een paar maanden later een redelijk optreden tijdens het Geldersch Metal Treffen 2008. Naderhand bedacht ik mij dat Myrkvar weliswaar op enthousiaste wijze hun muziek ten gehore brengt, maar het is het allemaal toch net niet. Zo heeft Trollisfarne in het begin best een aardige melodielijn, maar door dit steeds te herhalen wordt het toch een saai nummer na verloop van tijd.

Als Een Woeste Horde heeft een productie om van te huilen en bij vlagen krijg ik het idee te luisteren naar een black metalplaat. De toetsen zijn amper te horen en de viool die te pas en te onpas wordt ingezet voegt vaak weinig toe en werkt vooral op de zenuwen. De beloofde hoemppa-muziek is eerder een slap aftreksel van Korpiklaani en Eluveitie. Wel hoor ik in bepaalde coupletten en refreinen nog een vleugje Heidevolk terug, zoals de sticker op de promo belooft. Voorbeelden hiervan zijn het slotnummer en het derde couplet van het slepende Jagersmaan. Mooi gedaan, maar na de zoveelste herhaling van die vier regels verlies ik mijn aandacht en wil ik iets anders horen.

Folk metal is inmiddels een aardig uitgemolken genre en de originaliteit is dan ook ver te zoeken. Als het verder netjes uitgevoerd is, dan kan het alsnog een fijne plaat opleveren, maar Myrkvar doet eigenlijk geen van beide. Ze geven dan wel enthousiaste optredens, maar met dit materiaal weten ze het niveau van een middelmatig voorprogrammabandje nog niet te ontstijgen. En zwaai alsjeblieft nooit meer met een prei!

1. Stilte Voor De Storm
2. I Viking
3. Trollisfarne