• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Celestial Bloodshed - Cursed, Scarred And Forever Possessed
Jaar van release: 2008
Label: Debemur Morti Productions

Eén of twee jaar geleden dook opeens her en der de naam Celestial Bloodshed op. Hoewel de band al sinds 2000 bestaat, brachten ze in 2006 de release uit waarmee ze een groter publiek aanboorden. De lovende reacties waren niet van de lucht, maar persoonlijk was ik na het beluisteren van enkele samples niet bijzonder onder de indruk. Nu hun eerste, korte, album Cursed, Scarred And Forever Possessed uit is, lijkt het erop dat ik mijn mening wat bij moet stellen.

Op Cursed, Scarred And Forever Possessed weet Celestial Bloodshed zonder moeite te overtuigen, door duistere muziek met rauwe zang te combineren met vrij gemakkelijk in het oor liggende melodieën. Hoewel dit het tegenovergestelde doet vermoeden, biedt Celestial Bloodshed wel degelijk een hoop diepgang op dit album. De klassieke Noorse black metal, waar veel bands tegenwoordig nog steeds mee stoeien, lijkt door Celestial Bloodshed volledig overboord te zijn gegooid. Slechts een enkele keer hoor je een vleug in de vorm wat vertrouwd aanvoelende melodieën. Voor de rest is hun aanpak vernieuwend en verfrissend en wellicht nog belangrijker, afwisselend en rijk genoeg om vol interesse te blijven luisteren.

Zo is All Praise To Thee een langzaam, waanzinnig nummer, waarin een bijzondere sfeer wordt gezet door langzame, getergde zang. Samples van rammelende kettingen dragen hier goed bij aan de totale beleving. Dan komt er een flinke, verrassende omschakeling, als Celestial Bloodshed een paar versnellingen hoger schakelt en het nummer Gospel Of Hate je op het puntje van je stoel doet belanden. Zo heeft de band veel bijzonders met dit album gedaan, wat een behoorlijk prestatie is, gezien de geringe speeltijd van 34 minuten. De momenten dat je op het verkeerde been wordt gezet en de muziek een andere wending neemt dan verwacht, duiken met een zekere regelmaat op, waardoor het album een hele hoge herluisterbaarheid heeft meegekregen.

Hoewel de Noorse black metal de laatste jaren het onderspit moest delven ten opzichte van de Duitse en Franse bands, is er nu een lichtpunt aan de horizon in de vorm van Celestial Bloodshed. Ik hoop dat het vele gaat inspireren.

1. Intro
2. Cursed, Scarred And Forever Possessed (mp3)
3. Sign Of The Zodiac