• Erik Lindmark (Deeds Of Flesh) - 2018
  • George Harrison (The Beatles) - 2001

King's X - XV
Jaar van release: 2008
Label: InsideOut Music

King's X - XV

Het Amerikaanse King’s X presenteert alweer hun vijftiende album met de simpele doch doeltreffende titel XV. Decennia lang al werkt dit drietal aan de weg van hun aparte mix van rockmuziek met invloeden van soul, funk, groove, metal, hardrock en zelfs gospel. Die excentrieke combinatie van klanken is op dit album goed voor maar liefst veertien nummers, waarvan de laatste twee moeten worden gezien als bonustracks.

De muziek van XV is zeer gebalanceerd met een prominente rol voor de zang die de drie bandleden allen voor hun rekening nemen. Doug Pinnick, Ty Tabor en Jerry Gaskill hebben gekozen voor muziek die vooral leunt op een sterke bass groove met daarbovenop wat ruimte voor de wat hardere uitspattingen die soms tegen de metal aan zitten. Het is vooral een album vol subtiliteiten geworden waarbij de gedachte ‘less is more’ hoog in het vaandel heeft gestaan bij het schrijven. Nergens is er gebruik gemaakt van onnodige opsmuk, en de veertien songs op dit album doen dan ook erg puur aan. Dat begint al met het stevige Pray en zet zich voort in prachtige ballads als Julie.

Bij sommige nummers doet de band nog het meeste denken aan de afgelopen jaren van het Canadese Rush, die de afgelopen tijd ook voor een wat ‘puurder’ geluid zijn gegaan, maar waarin de progressieve invloeden nog altijd goed te horen zijn. Datzelfde geldt voor XV. De nummers liggen gemakkelijk in het gehoor, maar het is nog wel altijd duidelijk dat dit niet zomaar simpele riedeltjes zijn. Enige uitzondering daarop is het vervelende mierzoete Repeating Myself. Die ene misstap is echter al snel vergeven wanneer je een topper als Go Tell Somebody hoort: een sterke metal groove bodem met een geweldige gospel zang en refrein. Go Tell Somebody is dan ook eigenlijk meteen de echte afsluiter van het album. De twee bonustracks lijken zo weinig tussen de rest van de twaalf songs te passen, dat ze echt buiten de boot lijken te vallen.

King’s X is na een stilte van drie jaar sterk terug met hun nieuwste creatie XV die bol staat van de geweldige nummers met een heerlijke groove. Net zoals hun vorige werk is dit een plaat waar je je geen buil aan kunt vallen.

1. Pray
2. Blue
3. Repeating Myself