Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Tony Kakko (Sonata Arctica) - 47

• Ronnie James Dio (Rainbow) - 2010

Firefly - Live By The Day
Jaar van release: 2007
Label: Eigen beheer
Firefly - Live By The Day
Heh, dat doet me nou weer eens goed. Na die honderd Nederlandse bandjes die allemaal te betitelen zijn als britpop klonen is er eindelijk weer een levensteken van het Gelderse Firefly. Ik werd echt stapelgek van de vele bandjes die elke keer maar weer aan kwamen zetten met vervelend simpel en iel gitaarwerk, matig drumwerk en zeikerige zang. Firefly is echt een verademing te noemen tussen al dat talentloze 'alternatieve' gedoe.

Firefly speelt net als op de vorige EP, Guardian Angel, stevige hard rock met enkele invloeden uit de heavy metal. Stokoude heavy metal welteverstaan, vooral uit het einde van de jaren '70. We krijgen dus vooral een hoop lekkere zompige riffs voor de kiezen in de vier nummers op dit nieuwe werkstuk. Een nieuw werkstuk met ook een nieuwe zanger overigens.

De nieuwe zanger is een hele vooruitgang ten opzichte van de vorige zanger. Ik had in mijn recensie van de vorige EP namelijk de kritiek dat de zanger de kwaliteit van de muziek behoorlijk onderuit haalde. Dat probleem is nu opgelost. Robbert Hummelink heeft een prettige rauwe stem, die in de uithalen wel eens aan James Hetfield doet denken. Zijn stem, in combinatie met de eenvoudige, pakkende muziek, is een goede keuze gebleken.

De band trapt af met het titelnummer en laat daarin horen geen flauw idee te hebben wat het woord 'trend' betekent. De muziek klinkt enorm ouderwets en dat is gelijk de charme. Alles klinkt lekker ruw en de passende productie zorgt voor de zware ondertoon. Lekkere, enigszins aan Led Zeppelin en Black Sabbath denkende riffjes, hebben een verslavende werking. In Restless horen we de beste zangprestatie voorbij komen en ook daar is het smullen van de goede riffs.

Iets minder wordt het in Dear God. Een nummer dat begint met een simpele doch lekkere riff, maar dan vrij abrupt overschakelt naar een nogal kale drumpartij. Hier was een basgitaar zeker niet overbodig geweest. Het nummer kabbelt dan helaas wat aan je voorbij, maar de band schopt je weer wakker in het afsluitende Depressed.

Concluderend kan ik zeggen dat we te maken hebben met een hele nette en vooral sympathieke release. Het hoesje is goed verzorgd en ondanks dat ene minpuntje of een klein instrumentaal foutje hier en daar, heb ik toch kunnen genieten van dit cd'tje. Als je de hedendaagse alternatieve popcultuur onder jonge bands net zo zat bent als ik, dan is Firefly genieten geblazen. De band blijkt overigens ook niet te bestaan uit krenten, aangezien er bij optredens gratis cd's worden uitgedeeld. Sla dus je slag en bezoek een optreden. Dat verdienen deze sympathieke heren toch zeker wel.

Tracklist
1. Live By The Day
2. Restless