• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Dantalion - Call Of The Broken Souls
Jaar van release: 2007
Label: Det Germanske Folket

Dantalion - Call Of The Broken Souls

Call Of The Broken Souls is alweer het tweede album, dat het Spaanse Dantalion in twee jaar tijd uitbrengt. Het vorig jaar verschenen When The Ravens Fly Over Me heb ik gemist, maar afgaande op recensie daarvan, lijken ze nu een heel andere kant op gegaan te zijn. Dantalion speelt superbrave, melodieuze black metal. Hoewel hun label beweert dat het melancholische black metal in de trant van Shining is, gespeeld met een woede gelijk aan die van een band als Helrunar, staat Call Of The Broken Souls hier in de praktijk mijlenver vanaf.

Hoewel er aan de muziek een licht melancholisch tintje zit, slaat men de plank op dit gebied behoorlijk mis. Een album met een melancholische sfeer, moet in mijn oren bijzonder afwisselend klinken, wil het een goede indruk achterlaten. Shining kan dat, zoals ze met hun laatste album bewezen hebben, maar Dantalion absoluut niet. Eentonigheid is wat dit album kenmerkt, in alle opzichten. In instrumentaal opzicht zit er de nodige variatie in Call Of The Broken Souls, maar deze is te gering en te onopvallend om je te grijpen. Ongeveer drie kwartier lang kabbelt dit album voort op nagenoeg hetzelfde tempo en wordt er bijna in elk nummer dezelfde sfeer gecreëerd. Slechts een enkele keer weten ze dit niveau te ontstijgen, door net even wat feller van leer te trekken, met wat meer enthousiasme dan doorgaans, zoals in het nummer Prophecy Of Sorrow.

Over zanger Zeukram ben ik ook niet erg te spreken. Op vrijwel het gehele album is dezelfde soort zang te horen; eentonig en afstandelijk, met een klein beetje agressie. Dit stelt behoorlijk teleur, want juist op een album met een melancholische sfeer, verwacht ik zang met daarin bijzonder veel emotie te horen. Het enige pluspunt aan dit album vind ik het thema. Dantalion heeft er voor gekozen om de legende van de Santa Compaña het thema van dit album te maken. Een boeiend thema, waar een heleboel over te vertellen valt, maar als de bijbehorende muziek zo slaapverwekkend is als hier het geval is, dan kan ook dit het album niet meer uit het slop trekken.

1. Antaruxa
2. Wandering Along The Paths (mp3)
3. Cold Winter Dusk