• Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Inarborat - Inarborat
Jaar van release: 2008
Label: Ván Records

Inarborat - Inarborat

Vorige maand konden we al genieten van Inarborat’s eerste release, de demo Wisdom Sans Words, wat eigenlijk een voorproefje van het debuutalbum was. Om die reden is de demo nog tot het einde van het jaar verkrijgbaar, waarna de verkoop van het debuut start. Het debuut bestaat voor een groot deel uit nummers die ook op de demo stonden (Trommeln In Der Tiefe uitgezonderd), aangevuld met een drietal nieuwe nummers. Het komt dan ook niet als een verrassing dat dit album dezelfde kwaliteiten beschikt als de eerder genoemde demo.

Het eerste wat opvalt bij het luisteren van Inarborat, is het totaalgeluid. Waar dit op de demo een beetje kaal en afstandelijk klonk, klinkt het op het album erg vol, waardoor alle instrumenten en zang volledig tot hun recht komen. Omdat dergelijke melodieuze bands het vaak moeten hebben van een helder en vol geluid, kan ik dit alleen maar toejuichen. De beleving die je bij de nummers hebt, is op deze manier vele malen intenser. Bijkomend pluspunt is natuurlijk ook de grotere lengte, volwaardig voor een album.

Omdat ik in mijn recensie van de demo de meeste nummers al behandeld heb, bespreek ik hier voor het gemak alleen de nieuwe en opvallende elementen. Eén van die elementen is de intro, die deze maal kort en krachtig is. Geen sfeervolle intro meer, die de toon moet zetten, dat wordt overgelaten aan Aus Staub Und Trümmern. Het resultaat is dat je direct overtuigd raakt van de kracht van het album. Aus Staub Und Trümmern doet zijn werk goed, waarna het nieuwe Moorlichter een meer melodieuze en rustige sfeer introduceert. Dat het venijn niet helemaal onderdrukt wordt, blijkt wel uit de donderende drums die er af en toe doorheen prikken en de opgebouwde agressie, die zich later in het nummer ontlaadt.

Andere nieuwe nummers zijn Chöre In Der Leere en Schwingenbruch. Eerstgenoemde begint als een razende krachtuitspatting, op volle snelheid, met regelmatig terugvallen naar langzame, melodieuze passages (iets dat ook regelmatig te horen is op andere nummers), waarna de kracht en intensiteit afgebouwd worden. Die afbouw verzorgt de overgang naar het derde nieuwe nummer, Schwingenbruch, dat één van de rustige nummers op het album is. Beide nummers geven een goed totaalbeeld van de kwaliteiten die Inarborat in huis heeft, om aan de ene kant razende black te maken en aan de andere kant de melodieuze en sfeervolle variant.

Kort samengevat is dit een bijzonder intens, melodieus en bij tijden agressief album geworden, dat zeker in de smaak gaat vallen bij een heleboel metalfans. Doe er je voordeel mee.

1. Introduction
2. Aus Staub Und Trümmern (mp3)