22-11-2019

Jaded Heart - Sinister Mind
Jaar van release: 2007
Label: Frontiers Records
Jaded Heart - Sinister Mind
Het is ongeveer elf jaar geleden dat Jaded Heart ontstond, met toen in de gelederen Michael Bormann, die we onlangs nog hoorden op de cd van het Zweedse Bloodbound, In al die jaren heeft de band een degelijke reputatie opgebouwd en een aantal albums afgeleverd. Vorig jaar nam de band afscheid van gitarist Barish Kepic, die naar Powerworld vertrok (opgevolgd door Peter Östros), en als vervanger van Michael Bormann kwam Johan Fahlberg de stek achter de microfoon innemen.

Vorig jaar kwam de band sterk terug met Helluva Time inde huidige bezetting, en levert nu onder productionele leiding van (jawel) Michael Voss hun zoveelste album af. Met Voss als producer weet je wel waar je aan toe bent; heldere en vette productie, veel aandacht voor de gitaren. Wat vroeger Michael Wagener voor Accept deed, doet Voss nu voor een inmiddels hele stal met bands.

En, hoe klinkt het? Nou... gewoon goed ! Jaded Heart speelt vette melodieuze hardrock, en in dat opzicht wil ik de vergelijking even maken met Fair Warning en Human Zoo. Ook de ondersteunende (en dus niet prominent aanwezige) keyboards vormen een functioneel muurtje achter het beukende geweld. Misschien kunnen we al weer spreken van een "Neue Deutsche Welle"? Ik ben erg benieuwd hoe deze bands live klinken!

Feit is dat Fahlberg beter klinkt dan Bormann bij Bloodbound! Hij is redelijk dominant aanwezig in elk nummer en dat komt de cd ten goede. Ook de hamoniëen klinken verzorgd, de ritmesectie staat als een huis en het gitaarwerk is stevig en beukend. In Hero, het zware Sinister Mind en het groovy Going Under zijn meteen mijn favorieten benoemd. Nu eens een cd zonder ballad....maar ik maal er niet om.

1. Hero
2. Justice Is Deserved
3. Sinister Mind