10-12-2019

Fu Manchu - We Must Obey
Jaar van release: 2007
Label: Century Media Records
Fu Manchu - We Must Obey
Fu Manchu behoorde begin jaren negentig tot het clubje Californische woestijnbewoners dat, onder aanvoering van Kyuss, stoner rock op de kaart plaatste. Inmiddels is de band met het begin dit jaar verschenen We Must Obey toe aan haar tiende studio-album, als we de verzamelaar van singles uit de beginperiode Return To Earth 91-93 gemakshalve meetellen.

Wat Fu Manchu uniek maakt, is dat de fuzzy riffs en groovy jams gecombineerd worden met de energie en agressie van punk. Als de dragende riff zo sterk is als in Knew It All Along, dan levert dat een ongeslepen diamant op. Dit is nou echt een nummer waarbij ik niet van de herhaalknop af kan blijven. Hung Out To Dry nodigt uit tot meebrullen. Shake It Loose heeft een lekkere groove en sterke instrumentale sectie. Tegen het logge, verwoestende Land Of Giants is geen verzet bestand. Op de geslaagde cover Moving In Stereo maakt Fu Manchu zich een new wave klassieker van The Cars eigen door de synthesizers uit het origineel te vervangen door laaggestemde gitaren.

De resterende songs ontstijgen de middelmaat echter nauwelijks en bij een totale speelduur van ruim 36 minuten is dat toch teleurstellend. Als de muziek wat inzakt, valt tevens op hoe simplistisch de teksten zijn. Fans van Fu Manchu hebben dit album waarschijnlijk al zonder spijt in huis gehaald. Kritische belangstellenden raad ik aan om Knew It All Along en Hung Out To Dry op de MySpace pagina van de band te beluisteren en dan te beslissen of de aanwezigheid van enkele hoogtepunten genoeg is om deze cd aan te schaffen.

1. We Must Obey
2. Knew It All Along
3. Let Me Out