21-11-2019

Trail Of Tears - Existentia
Jaar van release: 2007
Label: Napalm Records
Trail Of Tears - Existentia
Trail Of Tears is nooit een band geweest waarvan de bezetting lange tijd stabiel blijft. Eind 2006 namen de bezettingsverschuivingen na een tumultueuze tour door Mexico echter wel heel bizarre proporties aan. De in financieel opzicht desastreuze tour leidde tot het opstappen van liefst vier bandleden, de afgelasting van alle X-Mass Fest-data (waar Trail Of Tears als headliner was aangewezen) en tot de opheffing van de band zelf.

Althans, dat bericht stond tijdelijk op de website van de band. Uiteindelijk gaat zanger Ronny Thorsen gelukkig wel door, want om er na het heerlijke nieuwe album de hakbijl bij neer te gooien zou doodzonde zijn.

Net als op het voorgaande Free Fall Into Fear ligt de nadruk meer op de wisselwerking tussen de gruntende Thorsen - die nog altijd deel uitmaakt van de band - en de cleane zang van Kjetil Nordhus, dan op de afwisseling tussen grunts en sopraanzang, wat op de albums als Disclosure In Red en Profoundemonium het geval was. De vrouwelijke vocalen op Existentia, die overigens in lang niet alle nummers voorbijkomen, komen op rekening van de Française Emmanuelle Zoldan en volstaan prima.

De muziek op Existentia is zonder twijfel pakkender en compacter dan ooit tevoren. Alle nummers hebben een speelduur van ongeveer vierenhalve minuut, wat voor een frisse en afwisselende plaat zorgt. De riffs en zanglijnen van nummers als She Weaves Shadows, The Closing Walls en As It Penetrates blijven al vrij vlot in het koppie hangen. Ook al hebben we het hier over een dark/gothic metal-plaat, catchy nummers staan er dus zeker op.

Inmiddels is Thorsen alweer druk zoekende naar nieuwe muzikanten. Dat is maar goed ook, want het zou het toppunt van schandaligheid zijn als het tiental nummers dat Existentia rijk is nooit live zouden kunnen worden vertolkt.

1. Deceptive Mirrors
2. My Comfort
3. Venom Inside My Veins