14-11-2019

Witchery - Don’t Fear The Reaper
Jaar van release: 2006
Label: Century Media Records
Witchery - Don’t Fear The Reaper
Onlangs opende ik een topic over Witchery op ons forum. Tot mijn verbazing kende bijna niemand de death/thrash van deze Zweedse band. Misschien is dat omdat ze vijf jaar niets van zich hebben laten horen, maar langs de andere kant hebben ze wel furore gemaakt met vermakelijke (geen meesterwerken, dat zeker niet) albums als “Restless And Dead” (1998), “Dead Hot And Ready” (1999) en “Symphony For The Devil” (2001). Tevens hebben ze zes weken rondgetrokken door Europa met Moonspell en Kreator en hebben de bandleden naam gemaakt in grotere bands. Zo kennen we gitarist Jensen van The Haunted, bassist Sharlee D'Angelo van Mercyful Fate/Arch Enemy en drummer Martin Axenrot van Bloodbath, (en onlangs ook bij Opeth achter de drumkit). Deze aparte bende wordt aangevuld door zanger Toxine en vlijmscherpe gitarist Richard Corpse.

Het nieuwe album bevat weer alle elementen die we van een Witchery-plaat gewend zijn: zwart geblakerde humoristische teksten, pompende thrashriffs, een vreemdsoortige mechanische beat, een gortdroge productie, veel melodie en voldoende afwisseling. Er zijn voor het eerst totaal geen deathmetal-invloeden meer te horen en thrash vermengt met heavy metal viert hoogtij. Er wordt openlijk gestolen van veel bands: zo worden er oude Slayer riffs herbruikt, komen er Arch Enemy-achtige refreinen uit de lucht vallen en zijn de, overigens zeer smakelijke, solo’s allen ontleend van de grote heavymetalbands uit de jaren ’80. In dit geval is dat eens geen minpunt want de heren geven aan alles een heel eigen twist. De variatie wordt overigens nog benadrukt door twee instrumentale songs en ze hebben deze keer gekozen om “Immortal Death” van hun vroegere band Satanic Slaughter te coveren.

Net zoals zijn voorgangers is “Don’t Fear The Reaper” dus een heerlijk spontaan plaatje zonder veel poespas. Luister en oordeel zelf maar.

1. Disturbing the Beast
2. Stigmatized