• Erik Lindmark (Deeds Of Flesh) - 2018
  • George Harrison (The Beatles) - 2001

Deadsoul Tribe - The Dead Word
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
Deadsoul Tribe - The Dead Word
‘The Dead Word’ is alweer het vierde album in evenveel jaar tijd van Deadsoul Tribe. De grote bezieler achter deze band is ex-Psychotic Waltz zanger Devon Graves. Hij componeert elke noot muziek, schrijft elk woord en verzorgt de hele productie en mix. Het vorige album ‘The January Tree’ was het onbetwistbare hoogtepunt tot nu toe en de verwachtingen van fans die te lezen waren op verschillende fora waren dan ook hoog gespannen.

Het nieuwe materiaal blijkt al snel weer vrij moeilijk te zijn. Niet dat de hersenspinsel van Devon ingewikkelder zijn als 99 mathcore nummers afgevuurd in 33 minuten of als een gemiddeld achterste tevoren gedraaide Cryptopsy liedje, integendeel de composities zitten popachtig in elkaar en Deadsoul Tribe heeft zoals sommige mensen denken ook niets met progmetal te maken. Deadsoul Tribe maakt atmosferische rock die erg afstandelijk is zodat je het geheel, de bedoeling en richting niet kunt behappen. Devon wil zelf ook nooit iets inhoudelijk kwijt over de negatieve teksten en vertelt enkel dat dit album leuk was om te maken.

De muziek is ook deze keer weer erg percussie gericht en het spel van de zeer open minded gerichte muzikanten Adel Moustafa, Rollz Kerschbaumer en Roland Ivenz maken de muziek nog een stuk mysterieuzer. ‘A Flight on an Angels Wing’, Waiting in Line’ en de rest sluit naadloos aan met de vorige plaat, maar aan het niveau en vooral de doodse sfeer van de alom bejubelde voorganger kan het niet tippen. Dit is een typisch geval van ‘muziek voor een zeer klein publiek die hier intens van kan genieten’ en het overige deel van de mensheid valt na twee minuten uit verveling in slaap. Tot welke categorie behoor jij?

1. Prelude: Time and Pressure
2. A Flight on an Angels Wing
3. To My Beloved…