20-10-2020

Neuraxis - Truth | Imagery | Passage
Jaar van release: 2005
Label: Willowtip / Earache Records
Neuraxis - Truth | Imagery | Passage
Het heeft even geduurd, maar middels Earache gaat het Neuraxis eindelijk lukken om internationaal aandacht te winnen. De Canadese band is van een redelijk rammelend death/grind bandje opgeklommen naar een redelijk rossend technisch death/grind bandje, en dat mag iedereen weten. Daarom slingert Earache slash Willowtip al het oude materiaal nog even op de markt, alvorens zo ongeveer nu met een nieuw album te komen. Een dubbel-cd, bestaande uit killeralbum "Truth Beyond..." uit 2002, de EP A "Passage into Forlorn" uit 2001, en het debuutalbum "Imagery" uit 1997.

Hoofdmoot (en veruit het meest interessant) is het meest recente album "Truth Beyond...". Neuraxis geeft hier een treffende definitie van het begrip "gecontroleerde chaos". Zo noem je nummers die geen tien seconden hetzelfde ritme behouden en toch aanstekelijk te noemen zijn nu eenmaal. De melange van stevig technische death/grind met haast zieke leads en harmonieën wordt daarnaast aangevuld door een half elftal aan vaste- en gastzangers, onder andere afkomstig van Cephalic Carnage en Unhuman.

In nummers als het hybride "Impulse, het grinderige "Essence" en het meer heavy metal georiënteerde "Truth Beyond Recognition" valt wel op dat er soms wat meer 'laag' in de nummers had mogen zitten om het geheel wat zwaarder en vetter te maken. Los daarvan is er niets aan te merken op de productie dit uitstekende schijfje.

Naast "Truth Beyond..." zit ook het verdere verleden van de band bij het pakketje in. Het debuutalbum "Passage Into Forlorn" is weinig interessant en toont samen met "Imagery" vooral de evolutie naar de kwaliteitsband die Neuraxis nu is. Daarnaast ook wat bonusmateriaal in de vorm van een welklinkende livetrack en een wat vergeten nummer "In Silence". Toch zal deze tweede cd beduidend minder te vinden zijn in de platendraaier. Daarvoor is "Truth Beyond..." net effe te goed.

Cd 1:
Truth Beyond...
1. ...Of Divinity