12-05-2021

Sieges Even - The Art Of Navigating By The Stars
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
Sieges Even is volwassen geworden. Deze oude cultband beseft eindelijk dat goede progrock niet enkel draait om rare maatsoorten, complexe aangebrachte lagen en om zo veel mogelijk absurde noten in een zo korte mogelijke tijd te proppen. Neen, progressieve muziek draait eerder om doordachte composities, schitterende arrangementen, niet meer uit je hoofd te branden themas en beklijvende refreinen. Deze plotse eureka-gedachte heeft geleid tot het beste en meest complete album van deze Duitsers tot nu toe.

Dit zesde album (en het eerste in acht jaar tijd) is van een dergelijke schoonheid dat je er gelukkig van wordt. Na het luisteren van dit conceptwerk besef je eigenlijk hoe mooi het leven wel is. Een cynische verzuurde burger zal na contact met deze muziek plots de schoonheid inzien van iets simpel als een madeliefje in het veld. Niet dat deze muziek zoetsappig is, integendeel, maar het geheel straalt dus een erg positieve rust uit. The Art Of Navigating By The Stars is geen vermoeiende progaanslag op je linkerhersenhelft en het genre progmetal kan je anno 2005 bij Sieges Even gerust vervangen door progrock (of zelfs progpop!). Een aangename evolutie zowaar.

De productie is klinisch perfect (zo hoort dit genre ook te klinken naar mijn mening), gitarist Markus Steffen drukt zijn stempel op het gehele plaatje en de ritmesectie, bestaande uit de broertjes Holzwarth (de n bekend door zijn werk met Rhapsody, de ander krijgt cheques van Blind Guardian), leidt moeiteloos de muziek doorheen verschillende fantasierijke werelden. De kers op de al rijkelijk belegde taart is de nieuwe zanger Arno Menses, een Nederlandse Sieges Even fan die tot zijn verbazing werd aangenomen. Veel luistergenot gewenst!

1. Intro: Navigating By The Stars
2. Sequence 1: The Weight
3. Sequence 2: The Lonely Views Of Condors