• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Arise - The Beautiful New World
Jaar van release: 2005
Label: Spinefarm Records
Arise - The Beautiful New World
Hoewel het Zweedse Arise met dit The Beautiful New World alweer aan haar derde album toe is, lijkt de band nog altijd enigszins in de marge te moeten opereren. Erg spijtig, aangezien het debuutalbum The Godly Work of Art al een erg lekker, professioneel klinkend album was, dat zeker bij fans van At the Gates en Dimension Zero in smaak zal vallen. Het hieropvolgende Kings of a Cloned Creation is helaas aan mij voorbij getrokken, maar bij het beluisteren van dit nieuwe album valt op dat de band eigenlijk vrijwel hetzelfde is blijven klinken, maar zich desondanks qua songwriting heeft ontwikkeld en hier en daar met wat nieuwe invloeden experimenteert.

Opener How Long Can You Pretend laat die nieuwe invloeden nog het duidelijkst horen. Het is een krachtig Zweeds death metalnummer geworden, dat vooral aan Dimension Zero doet denken, maar in het refrein wordt op overtuigende wijze geëxperimenteerd met cleane zang, waardoor de band enigszins aan Soilwork ten tijde van Natural Born Chaos doet denken. Het hieropvolgende A New World vertoont meer thrash-invloeden, maar bevat ook enkele lompe breaks, die zelfs bij tijd en wijle wat hardcore-achtig aandoen. De overige nummers balanceren stuk voor stuk tussen het typisch Zweedse death metal-geluid van At the Gates en de wat meer thrash-geörienteerde muziek van Dimension Zero en komen vrijwel allemaal bijzonder lekker uit de speakers knallen.

Ondanks het erg zware, moderne geluid past Arise er wel voor op om niet te zeer in de hoek van de nieuwe lichting moderne (Amerikaanse) metalcore-bands terecht te komen. Deze Zweden begrijpen dat een goede gitaarsolo echt iets kan toevoegen aan de muziek en zorgen er dan ook voor dat de gitaristen kans krijgen zich af en toe uit te leven. Een ondergewaardeerde band, die eigenlijk vrijwel iedere liefhebber van bovengenoemde bands zou moeten aanspreken. Ook fans van The Haunted doen er goed aan dit schijfje eens een kans te geven.

1. How Long Can You Pretend?
2. A New World
3. Profit From the Weak