• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Phantom Elite - Blue Blood
Jaar van release: 2023
Label: Frontiers Music Srl

-

Sinds de oprichting in 2016 heeft Phantom Elite altijd een eigen koers gevaren en de eigen muzikale horizon verbreed. Het debuut Wasteland (2018) staat vol met progressieve symfonische metal. Op de opvolger Titanium (2021) gaat de in samenstelling flink gewijzigde groep gestroomlijnder en bombastischer te werk. Welke verrassingen heeft het trio dit keer in petto?

Blue Blood klinkt een stuk moderner en zwaarder dan de eerste twee platen. In het gitaar- en basspel hoor je duidelijk de voorliefde voor djent terug, terwijl de algehele sound en songstructuren meer richting metalcore en moderne metal opschuiven. Bovendien zijn er meer elektronische elementen toegevoegd, zoals synthesizermelodieën in het catchy Fragments. Fans van Spiritbox, In This Moment, Dear Mother, Amaranthe, Muse en het moderne Within Temptation die Phantom Elite nog niet kennen, nemen beslist de moeite om de muziek eens op te zetten. De elitisten slagen er namelijk in om van de verschillende invalshoeken binnen de gelaagde muziek toch een eenheid te maken. Luister maar eens naar het knappe titelnummer.

Zangeres Marina la Torraca laat zich van een diversere kant horen dan voorheen. In This Sick World rapt ze en in meerdere nummers zet ze haar extreme vocalen in. Haar gepassioneerde, melodieuze zang voert overigens nog altijd de boventoon. Ze is op haar sterkst in het bluesy Birdcage, een mooi harmonieus rustpunt tussen de stevige tracks. De Braziliaanse kan echter ook prima uit de voeten met het hectische, punky Apex en komt elders met memorabele refreinen, zoals in Black Sunrise en het titelnummer.

Juist al die stijlwisselingen maken Blue Blood een interessante plaat. Helaas blijven niet alle nummers goed hangen, maar je kunt goed horen dat ondanks al die verschillende invloeden eigenzinnige nummers ontstaan die Phantom Elite een eigen gezicht en aantrekkingskracht bezorgen. Bovendien kun je horen dat de bandleden veel plezier hebben gehad in het inspelen van deze energieke en gepassioneerde plaat, die meerdere draaibeurten nodig heeft om al zijn geheimen prijs te geven.

1. Skin Of My Teeth
2. Inner Beast
3. This Sick World