• Ron Welty (The Offspring) - 52
  • Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Acid Blade - Power Dive
Label: Personal Records

-

Power Dive is het debuutalbum van de Dresdense formatie Acid Blade. De groep is voortgekomen uit een eerder project genaamd Angel Blade, maar verder dan een demo en een split zijn de Duitsers daarmee niet gekomen. Anders is dat bij Acid Blade, getuige de veertig minuten tellende eerste schijf. De paars-blauw getinte neoncover van een futuristisch kasteel geeft een eerste indruk van de stijl. De vroege jaren tachtig zijn voor dit gezelschap springlevend.

De acht songs klinken dan ook als zware hardrock van het einde van de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig en NWOBHM-invloeden zijn er in overvloed. Maiden-achtige gitaarsolo's, lekker galopperende ritmes en riffs en zang waarbij je alleen maar kunt denken aan een strakke spandexbroek of een willekeurig kledingstuk met een panter- of tijgerpatroon. Het resultaat als warmbloedige nostalgieband mag er zijn. Het klinkt bekend in de oren, maar de geliefde receptuur van dit soort heavy metal houdt dan ook al ruim vier decennia stand.

Het schrijfwerk is aardig. Zwakke broeders zijn er tussen de acht tracks eigenlijk niet te ontdekken, maar je mond zal ook niet openvallen van verbazing. Acid Blade biedt de typische uptempo tracks met een fijn geluid van traditionele heavy metal. Af en toe een beetje speed metal, zo nu en dan meer hardrock. De enige ballad is Moonless Night en die kan ermee door. De productie en mix zijn zeer netjes met een fijn, helder geluid, waarin alle instrumenten en zang goed tot hun recht komen. Het spel is al even degelijk. De songs leunen op het dubbele gitaarwerk en de zang van Klay Mensana. Tweede stemmen of samenzang, waarvan dit album best wat meer had kunnen gebruiken, zijn er slechts sporadisch. De frontman moet het nagenoeg in zijn eentje waarmaken. Vooral in de wildere passages en hoge uithalen maakt hij indruk, al klinkt hij soms een beetje nasaal en zit er weinig variatie in zijn stemgeluid.

Al met al is Acid Blades Power Dive een vrij aardige plaat die oude tijden doet herleven. De mannen vissen in dezelfde vijver als Enforcer en Evil Invaders. Leuk voor de liefhebbers van traditionelere heavy metal. Voor de echte puristen was de cassetteversie van deze langspeler afgelopen zomer al in een beperkte oplage beschikbaar.

1. Hot Bloods On The Loose
2. Ablaze At Midnight
3. Power Dive
4. Into The Light
5. King Killer
6. The Tomb Of Khentika Ikheki
7. Moonless Night
8. Harpy On The Wing

Score: 72 / 100

Toegevoegd: 23 december 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.