• Darrell "Dimebag" Abbott (Pantera) - 2004
  • Gary Thain (Uriah Heep) - 1975
  • John Lennon (The Beatles) - 1980

Blueminded - Breaking The Silence
Label: Eigen Beheer

-

Blueminded is een poprockband uit het zuiden des lands. Het geesteskind van gitarist/songwriter Jörgen Koenen bestaat sinds 2012. In vergelijking met eerdere albums is Blueminded met Jörgens gitaarspelende broer Björn uitgebreid tot een sextet. Breaking The Silence is na Seize The Day (2016) en When Lights Fade … (2018) de derde langspeler.

Het zestal laat daarop een toegankelijke mix horen van pop, symfonische rock, AOR en melodieuze rock. Simple Minds, Marillion, The Police, U2, A-ha, Mr. Mister en Pink Floyd zijn voorname invloeden en de muziek brengt je dan ook terug naar de jaren tachtig, al zit er een modernere touch van Keane aan. Het melancholische songmateriaal luistert lekker weg en is professioneel uitgevoerd.

De nummers vliegen nergens uit de bocht. Alle bijdragen staan in dienst van het liedje en zijn goed geïntegreerd. Neem de verrijkende percussie die in meerdere tracks opduikt (We Belong Together, Fly en Why) of de prima baslijnen (Walk The Line, More Than Meets The Eye en Fly). Gerry’s Song verrast als één van de weinige tracks met wat meer instrumentale uitdaging en wat meer variatie van zanger Rob Rompen. Zonder die extra’s heeft de plaat vroeg of laat de neiging om voort te kabbelen.

De beste visitekaartjes vind je op de eerste helft van de plaat. Het zijn Walk The Line, More Than Meets The Eye en Gerry’s Song die de meest positieve indruk maken, al ligt het niveau van de composities dicht bij elkaar. Het is daarom goed voor te stellen dat het atmosferische Follow You of het levendige, The Police-achtige We Belong Together als favorieten genoemd worden. De laatste vier tracks van de plaat gaan onopgemerkt voorbij, al bevat het afsluitende Break The Silence nog wel een heel effectieve en fraaie gitaarlead.

Ten opzichte van de eerdere platen valt de verbeterde productie op. Complimenten aan het adres van Jean-Pierre Kerkhofs (die de plaat opnam) en Jens Dreesen (die naast deze plaat onder meer Zeit (2022) van Rammstein masterde) zijn beslist op hun plaats. Zo is het gitaarwerk wat voller en het drumwerk steviger dan voorheen. Het songmateriaal krijgt daardoor meer body en overtuigingskracht. Daar profiteert vooral het stevigere Too Long van. Ook klinkt het geheel wat dynamischer.

Breaking The Silence doorbreekt op een aangename manier de stilte van vier jaar. Het is een fijne, professioneel ingespeelde plaat die zowel geschikt is om op de achtergrond te draaien als met koptelefoon te beluisteren, zodat je alle goed geïntegreerde elementen kunt ontdekken. Het album speelt evenwel heel erg op safe, wat er vroeg of laat voor zorgt dat je aandacht wegebt. Ben je op zoek naar uitdaging, dan ben je hier aan het verkeerde adres. Heb je behoefte aan een goed geproduceerd album dat je terugbrengt naar de jaren tachtig? Dan is deze derde langspeler de moeite waard.

1. Walk The Line
2. We Belong Together
3. More Than Meets The Eye