• Steve Venardo (Airged L'amh) - 45

• Brian Redman (3 Inches Of Blood) - 2009
  • Robert Palmer (The Power Station) - 2003

Blueminded - Seize The Day
Label: Galactik Records
Blueminded - Seize The Day
Blueminded is een poprockband uit eigen land die in 2012 is opgericht door Jrgen Koenen. De gitarist/songwriter zoekt destijds naar een manier om zijn zelfgeschreven nummers te professionaliseren en live in bandformaat ten gehore te brengen. Hij vindt vocalist Ron Rompen, basgitarist/ backingvocalist Franco Millevoi, toetsenist/ backingvocalist Loek Alders en drummer Dennis Meentz bereid om die wens te verwezenlijken. Sander Korff neemt na een tijdje de plek achter het drumstel van Dennis over. Na een ep in 2014 is de eerste full-length Seize The Day een feit in de lente van 2016.

Het kwintet speelt poprock die veelal terug doet denken aan de jaren tachtig. Inspiratiebronnen zijn bijvoorbeeld Simple Minds, Mr. Mister, John Farnham, Patrick Swayze, Foreigner, U2, Toto en The Police, aangevuld met moderne acts als Keane, Muse en Coldplay. De muziek is over het algemeen licht, clean, toegankelijk en zeer catchy. De songs zitten prima in elkaar, volgen veelal een standaardstructuur of een variatie daarop. Ze liggen direct lekker in het gehoor, al had een krachtigere productie geen kwaad gekund.

Het tempo en de emotionele lading tussen de nummers varieert in voldoende mate zodat van verveling geen sprake is. Vergelijk het uptempo, opbeurende Turn It In maar eens met het melancholische en trage titelnummer. Veel verrassingen zijn er niet, of het moet de overheersende elektronica in het rockende Lead Me zijn. Er zit een mooie balans tussen de instrumenten (complimenten voor de arrangementen en het basspel) en de zang. Rob heeft een fijne, prettige en rustgevende zangstem en komt met veel memorabele zanglijnen. Met name All In One, Have It All (die ook al op de ep staan) en het prachtige titelnummer zijn mede daardoor hoogtepunten. Love Is Motion, Life en Dead Man Walking doen daar nauwelijks voor onder.

Seize The Day is een lekkere poprockplaat die ideaal is voor in de auto of tijdens het huishouden. Het is in mindere mate een intensieve luisterplaat. Blueminded staat garant voor aangename tracks die je graag nog eens beluistert. De herinneringswaarde is hoog, de muziek licht verteerbaar en de afwisseling is toereikend. Na de prettige kennismaking middels de ep is deze eerste full-length een prima voortzetting, ook voor metalfans die graag naar de poprock uit de eighties luisteren.

1. Love Is Motion
2. All In One
3. Life
4. Move On
5. See The Light
6. Love Can
7. Have It All
8. Lead Me
9. Dead Man Walking
10. Call On Me
11. Turn It In
12. Seize The Day

Score: 77 / 100

Toegevoegd: 2 juni 2016

23 september:
  • Evermore - Court Of The Tyrant King
  • Hail Conjurer - Earth Penetration
  • Live Burial - Curse Of The Forlorn
  • Moonspell - From Down Below Live 80 Meters Deep
  • Stratovarius - Survive
  • Venom Inc. - There's Only Black
  • 30 september:
  • Angmodnes - The Weight Of Eternity
  • Graceless - Chants From Purgatory
  • Rage - Spreading The Plague
  • Raven - Leave 'em Bleeding
  • Slipknot - The End, So Far
  • Sonata Arctica - Acoustic Adventures volume two
  • Tankard - Pavlov's Dawgs
  • The Dead Daisies - Radiance
Ozzy Osbourne - Patient Number 9

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.