• Steve Venardo (Airged L'amh) - 45

• Brian Redman (3 Inches Of Blood) - 2009
  • Robert Palmer (The Power Station) - 2003

The Big Deal - First Bite
Label: Frontiers Music Srl

-

The Big Deal is een melodieuze rockformatie uit Servië, die nog niet zo lang actief is. Het idee om een nieuwe band op te richten, ontstaat via AlgoiA. In die progressieve metalband zitten onder meer gitarist/producer/componist Srdjan Brankovic en drummer Marko Milojevic. De twee besluiten om samen met Brankovic’ levenspartner Nevena (zangeres/toetseniste) aan demo’s te gaan werken. Ze nodigen zangeres Ana Nikolic, die ze kennen van eerdere samenwerkingen, uit om deel te nemen aan het project. Eén van die demo’s levert een contract met Frontiers Music op. Vervolgens wordt Alessandro del Vecchio, die alleen bas zou spelen op het debuutalbum, ingelijfd als vijfde bandlid.

Ondanks dat Brankovic en Milojevic een metal-achtergrond in AlgoiA hebben, blijft metal op het debuutalbum beperkt tot invloeden van Iron Maiden (met name Power On en Sensational) en Judas Priest (Top Heaven). Het is vooral rock van H.E.A.T, Europe, Journey, Heart en Whitesnake wat de klok slaat. De jaren tachtig herleven. Daarnaast is ABBA een belangrijke inspiratiebron. Mede daardoor is de muziek heel melodieus en zal deze in de smaak vallen bij fans van Battle Beast en Amberian Dawn.

Op First Bite draait het vooral om het vocale duo. De vocalen van beide dames liggen dicht bij elkaar. Het kost zelfs de nodige luisterbeurten om te ontdekken wie wat zingt. Een groot voordeel daarvan is dat de bijdragen van beiden prima samengaan, zoals veel gebeurt in de refreinen. Nikolic neemt de hoogste partijen voor haar rekening. Ze heeft een wat lichtere stem dan Brankovic. De twee zangeressen zorgen voor veel positiviteit. Ze klinken namelijk gepassioneerd en komen met heel verslavende refreinen, zoals die in Never Say Never, Sensational, In The Dead Of The Night en Wake The Fire. Soms moet het wel uit hun tenen komen, maar het blijft zuiver.

Hoewel het om het vocale duo draait, krijgt de instrumentatie in vrijwel elk nummer kort de spotlight toegewezen. Brankovic is niet alleen zangeres, maar ook nog toetseniste met een klassieke achtergrond. Af en toe laat ze dat horen, al had er meer ruimte voor haar toetsenwerk gereserveerd mogen worden. Datzelfde geldt voor de gitaarsolo’s van haar levenspartner, die vaak op de keyboardsolo’s volgen. Daarmee valt de groep vaak terug op hetzelfde trucje. Slechts in de gave afsluiter Lady Of The Night krijgen we een verrassing met flamencogitaarspel.

De songstructuur is het voornaamste verbeterpunt van The Big Deal. Vroeg of laat gaat dezelfde, traditionele opbouw van de brave nummers tegen zich werken. Vreemd genoeg vind je geen ballad op dit album om die sleur te doorbreken. De groep probeert het wegebben van de aandacht tegen te gaan door consequent te wisselen tussen snellere, stevige tracks als Never Say Never en Top Heaven, die meer richting metal gaan, en de wat langzamere, zwoelere rocknummers als Wake The Fire en Rebel Lady, waarin de jaren tachtig herleven.

Hoewel meer variatie in het songmateriaal beslist het beste advies is voor de bandleden, houdt de gekozen formule op First Bite stand. De gesneden koek smaakt namelijk prima, is voorzien van een uitstekende productie en wordt professioneel uitgevoerd. Na enkele beurten kun je de refreinen al meezingen, geen enkele uitgezonderd. Gebrek aan originaliteit en terugvallen op dezelfde aanpak hoeven dus geen valkuil te zijn. Bovendien hoor je het enthousiasme van de bandleden wat voor veel positieve energie zorgt. Wil je een lekker energieke rockplaat met gepassioneerd zingende dames, dan ben je bij The Big Deal aan het juiste adres.

1. Never Say Never
2. I Need You Here Tonight
3. Sensational