• Rikki Rockett (Poison) - 61
  • Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Porcupine Tree - Closure/Continuation
Label: Music For Nations

-

Terug van nooit weggeweest: Porcupine Tree. Hoewel de progband na 2010 niet meer optrad en er geen nieuw songmateriaal verscheen, werkten Steven Wilson en Gavin Harrison wel aan ideeën. Vanwege andere prioriteiten, waaronder de succesvolle solocarrière van Wilson, was er een coronapandemie voor nodig om tijd vrij te maken en een ‘comeback’-album te realiseren. Colin Edwin is niet meer van de partij, want Wilson had de bas al opgepakt om nummers te schrijven en nam al snel daarna een aantal tracks op.

Closure/Continuation is een goed album, dat nog wel stevig begint met Harridan, maar verder vooral rustiger aan doet dan de rest van de discografie. De plaat met de lelijke hoes ligt daarmee in lijn met The Incident (2009) en het bevat veel bekende PT-elementen. Vernieuwend is het allemaal niet. Walk The Plank is met zijn elektronica de enige uitzondering. Een groep fans van het oude werk zal wat uitdaging missen.

De plaat is zeer professioneel geproduceerd, iets koeler dan de voorgangers. Het geheel klinkt strak en helder waardoor alle partijen goed tot hun recht komen. Luister eens naar het geweldige drumspel van Gavin Harrison. Met zijn bijdragen tilt hij onder meer Harridan en Rats Return naar een hoger niveau. Wilson heeft nadrukkelijk zijn stempel gedrukt op het nieuwe album, dat af en toe doet denken aan zijn solomateriaal. Mede dankzij die solocarrière is hij een betere zanger geworden, die zich veelal beperkt tot zijn sterke kanten. Toetsenist Richard Barbieri heeft geen prominente rol, maar voegt in meerdere tracks wel een sfeervolle diepgang toe, zoals in Dignity, samen met Chimeira’s Wreck één van de hoogtepunten.

Porcupine Tree is weer terug aan het front en dat is goed om te vernemen. Closure/Continuation is een fijne plaat, die weliswaar niet veel uitdaging biedt, maar wel bol staat van de memorabele songs en vakmanschap. De bonustracks, zeker de laatste twee, doen niet onder voor de rest van de nummers. Wil je die erbij hebben? Dan is een nadeel dat je wat dieper in de buidel moet tasten voor een speciale editie. Of dit het einde van de Britse progband is, weet nog niemand, maar we krijgen in ieder geval later dit jaar nog een live-vertolking van Closure/Continuation op het podium. Wellicht smaakt het de heren na die tijd naar meer.

1. Harridan
2. Of The New Day
3. Rats Return