• Darrell "Dimebag" Abbott (Pantera) - 2004
  • Gary Thain (Uriah Heep) - 1975
  • John Lennon (The Beatles) - 1980

Annicke Shireen - Demonette
Label: Eigen Beheer

-

Later dit jaar komt er een nieuw album van Heilung uit. Een van de zangeressen van die “amplified history”-band is Annicke Shireen. Ze brengt al jaren muziek uit met Shireen en sinds vorig jaar ook met haar solo-project onder de naam Annicke Shireen. Daarin werkt de Nederlandse vocaliste/bassiste samen met Koen Herfst. De van Armin van Buuren en Vandenberg bekende drummer speelt binnen het project zowel de drum- als de gitaarpartijen.

Het duo brengt een mix van stijlen, variërend van elektronische muziek tot alternatieve rock en van folk tot metal. Daarbij ligt het tempo over het algemeen laag en is er een donkere, soms mysterieuze, spirituele sfeer. De nieuwe ep Demonette komt tekstueel overeen met de vorige ep The Serpent (2021), maar is nog wat dieper en donkerder dan de vorige ep. Het gaat over de verwerking van trauma's en het afsluiten van een zware periode. Anno 2022 is het muzikaal allemaal wat rauwer en harder, wat meer metal. Vanwege het creatieve en veelzijdige karakter van de muziek is het lastig om namen van vergelijkbare artiesten te noemen, al geven rock uit de jaren negentig en de namen Björk, Chelsea Wolfe, Tori Amos en The Gathering wellicht enige richting in welke hoeken je de muziek moet zoeken.

Het beste visitekaartje van Demonette is Undo. Daarin is het contrast tussen het rustige couplet en de doomy riff in het stevige refrein uitstekend uitgewerkt. De ruige partijen hebben daardoor een grote impact. De uitersten die elkaar versterken vind je terug in de lage en hoge vocalen, die harmonieus samenkomen en het niveau van deze uitschieter nog verder verhogen.

De andere twee tracks kunnen niet tippen aan Undo, maar hebben zeker hun momenten. De aanvangsriff van Prey is wat aan de suffe kant en samen met de drums en bas wat krachteloos. Het vervolg is veel beter. Met name het refrein. Met het lekker lopende Insatiable sluit de ep bovendien sterk af. Ook hierin is het contrast tussen de hemelse vocalen van Annicke en de heavy instrumentatie, waaronder de schurende riffs, uitstekend uitgewerkt.

Demonette is een prima visitekaartje met veel memorabele momenten. De belangrijkste attracties zijn de gelaagde zang, de niet alledaagse combinatie van stijlen en de mystieke, donkere sfeer. De drie nummers zijn goed geproduceerd, al had er wel meer gehaald kunnen worden uit Prey. Deze ep nodigt uit om de andere ep en songs van Shireen te gaan beluisteren.

1. Undo
2. Prey
3. Insatiable