• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Babymetal - 10 Babymetal Budokan
Label: BMD Fox Records

-

Het zit erop voor Babymetal … in ieder geval voorlopig. Op 10 oktober verscheen een bericht waaruit bleek dat de festiviteiten in het kader van het tienjarig jubileum tot een einde kwamen. Eerder verschenen al een boek en een greatest hits-album. Daarna volgde begin dit jaar een tour ter ere van het jubileum. Opnamen daarvan, vanuit de Nippon Budokan-arena in Tokyo, zijn verzameld op 10 Babymetal Budokan.

De dertien tracks laten de verschillende kanten van de Japanners horen; van groove metal in Doki Doki Morning tot power metal in ljime, Dame, Zettai, van de powerballad No Rain, No Rainbow tot Slipknot meets punkrock in GJ! en van dance metal in Megitsune tot poprock in Karate. Alle hits komen voorbij, waaronder Distortion en PA PA YA!! maar dan wel helaas zonder Alissa White-Gluz en F.HERO op het podium.

Het geluid is dik in orde. Uiteraard is er veel aan de sound gesleuteld om een verzorgd product op de markt te brengen. Dat gaat wat ten koste van de live-beleving, maar het rauwe metal-aspect is beslist behouden en je hoort het publiek enthousiast meedoen en de bandnaam scanderen. Het geheel heeft power en definitie, mede door de uitstekende uitvoering van zowel zangeressen Su-metal en Moametal als de begeleidingsband.

Op de beelden valt wel wat aan te merken. Zo is het opmerkelijk dat het publiek vaker in beeld is dan de begeleidingsband. De gemaskerde instrumentalisten hadden best wat vaker en vooral beter in beeld gebracht mogen worden, maar staan vooral letterlijk in de schaduw van de meiden, die op een hoger platform alle blikken op zich gericht krijgen en goed in beeld zijn gebracht.

Uiteindelijk draait het natuurlijk om diezelfde meiden, hun choreografie en hun zangstemmen. Op hun performance valt niets af te dingen en datzelfde geldt voor de helaas onderbelichte instrumentalisten. De show is zeer energiek, het geluid is prima en mocht dit een afscheidsrelease zijn, dan mag men tevreden terugkijken op een korte, maar positieve carrière die fans van over de hele wereld heeft verblijd. Wie weet, zien we Babymetal nog eens terug. Only ...

1. Babymetal Death – Shin Version
2. ljime, Dame, Zettai
3. Gimme Chocolate!!