• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Sloper - Pulverise
Label: Suburban Records

Sloper - Pulverise

Het kwartet Sloper maakte al indruk met de eerder verschenen, gelijknamige ep. In een niet alledaagse samenstelling van twee drummers en twee gitaristen speelt het viertal aanstekelijke rockmuziek met daarin veel invloeden uit de blues, stoner en garagerock. Niet gek ook, want met drummers Cesar Zuiderwijk (Golden Earring) en Mario Goossens (Triggerfinger) in de gelederen is er een schat aan ervaring. Gitaristen Fabio Canini (succesvol sessiemuzikant) en Peter Shoulder (Winterville, The Union) genieten een minder grote naamsbekendheid, maar hebben ook al hun sporen verdiend. Naast dat Shoulder gitaar speelt, neemt hij ook op fantastische wijze de zangpartijen voor zijn rekening.

Elke song van het debuutalbum Pulverise is raak. Dat heeft alles te maken met het enorme enthousiasme waarmee het uitstekende musiceren uit de speakers knalt. Wat betreft songwriting worden er weinig nieuwe wegen bewandeld, hoewel ogenschijnlijk traditionele vormen vaak wel een knipoog of verrassing bevatten. Het zijn beproefde rockrecepten die doen denken aan The Rolling Stones (Forbidden Shadows), diverse stoneracts zoals Queens Of The Stone Age en Eagles Of Death Metal (Black Widow en The Thin Line), Lenny Kravitz (Dance Monkey Dance) en doorleefde blues (Painting Open Windows en Learn To Love). Tijdens het titelnummer komt er zelfs wat disco met een twist voorbij.

Zoals gezegd is het echter vooral de kunst en kunde van de vertolking die aanspreekt. Shoulder maakt op de ep al indruk met zijn zangkunsten en op dit debuutalbum bevestigt en overtreft hij dat door zich nog veelzijdiger te tonen. Nu eens ruig en ruw, dan weer intiem en verleidend; de Brit kan het allemaal. Alle lof voor hem, maar de drie overige bandleden doen daar niet voor onder.

De op papier vreemde bandsamenstelling zorgt in de praktijk voor veel dynamiek en speelsheid, waardoor de tracks snel pakken en interessant blijven. Ook wanneer de band een moeilijker te behappen, psychedelische richting inslaat met Mind Melter; de enige song van de ep die ook op de langspeler terug te vinden is. Het nummer is niet voor niets het visitekaartje geweest tijdens diverse mediaoptredens.

Met een uitvoering vol passie en energie is Sloper een perfect uithangbord voor moderne rock. Pulverise is dan ook een prima debuutplaat van ervaren musici die zich niet toeleggen op één richting binnen het rijke genre. Het is een waar feest van herkenning en (her)ontdekking.

1. I'm Gonna Getcha
2. Hang 'Em High
3. Struck By Lightning