Majestica - A Christmas Carol
Majestica  - A Christmas Carol
Ik ben geen liefhebber van kerst, maar voor power metal kun je me wel wakker maken. Het was dan ook spannend wat ik van een powermetalalbum zou gaan vinden dat volledig in het teken staat van kerst. Het is een combinatie die eigenlijk helemaal niet zo gek klinkt. Zowel kerst als power metal staan in het teken van blijheid en positiviteit. Toch was er nog geen gevestigde powermetalband die zich heeft gewaagd aan een kerstalbum. Majestica brengt daar verandering in. De Zweedse band bracht vorig jaar het debuut Above The Sky uit. Echt nieuw was de band van bandleider Tommy Johansson niet, aangezien het een voortzetting is van ReinXeed, waarvan meerdere platen zijn verschenen.

Majestica’s tweede full-length brengt ons dus volledig in de kerstsferen. De band kiest voor het welbekende verhaal over Mr. Scrooge. A Christmas Carol is een conceptalbum over de chagrijnige, oude man die niks van kerst moet weten, maar uiteindelijk toch overstag gaat na een bezoek van drie geesten. Het verhaal van Charles Dickens uit 1843 is vele malen verfilmd en verschijnt nu voor het eerst als powermetalvariant. Geen verhalen dus over de geboorte van Jezus, of kerstklassiekers in een metalen jasje. Majestica heeft wijselijk gekozen voor een verhaal dat de meeste metalfans wel zou kunnen aanspreken.

Het album bestaat uit negen tracks, waarvan de intro en outro orkestrale nummers zijn. Dan is er nog de ballade The Joy Of Christmas. Deze drie songs kun je gerust draaien tijdens het kerstdiner met je familie. Van de rest van het album zal iedereen ontzettend hyper worden, want het is snelle power metal in de traditie van Helloween, Gamma Ray en Rhapsody. Iedere track heeft een bekende melodie die met kerst te maken heeft en de orkestratie wordt steevast verrijkt met klokkenspel. De kwaliteiten van het debuut van Majestica horen we terug op A Christmas Carol. Ik miste alleen originaliteit, maar dat is nu verholpen door met het kerstthema te komen. Johansson krijgt een compliment voor zijn bijzonder sterke vocale prestatie. Hij kan zo door naar de musical van A Christmas Carol.

De band heeft er iets leuks van gemaakt en het album zal kerstliefhebbers zeker aanspreken. De kerstvreugde druipt ervan af. Dat is voor mij aanleiding om de plaat verder te laten voor wat deze is. In de aanloop van de kerstdagen word je overal al ongewild ondergedompeld in de kerstvreugde. Ik heb dan geen album van een van mijn favoriete genres nodig dat hetzelfde doet. Dat deze plaat een positief kerstgevoel oproept, is overigens het bewijs dat Majestica geslaagd is in zijn missie om met het ultieme kerstpowermetalalbum te komen.

1. A Christmas Carol
2. A Christmas Story
3. Ghost Of Marley