• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Silent Skies - Satellites
Label: AFM Records

Silent Skies - Satellites

De ene samenwerking tussen twee muzikanten pakt beter uit dan de andere. Zelfs als beide musici exceptionele kwaliteiten bezitten, biedt dat nog geen garantie voor succes. Toen Tom Englund de cover van Distance (Evergrey) door toetsenist Vikram Shankar (Redemption, Lux Terminus, Threads Of Fate) op YouTube zag, zag hij wel mogelijkheden om iets neer te zetten waar mensen wat in zouden zien. Ideeën werden uitgewisseld en die hebben geleid tot het debuutalbum Satellites.

De Zweedse zanger en Amerikaanse pianist maken onder de noemer Silent Skies melancholische, atmosferische filmmuziek. De songs bestaan veelal uit zang- en pianopartijen en worden aangevuld met cellospel van Raphael Weinroth-Browne en enkele keyboardklanken. Het is een heel kalmerende collectie composities die de luisteraar in alle rust laat genieten. Liefhebbers van het kalme werk van Snow Patrol, Anathema en Sigur Rós doen er verstandig aan om dit eens te beluisteren.

Want het is genieten geblazen. Vooral met het prachtige, emotionele Horizons en met Solitude, waarin zowel Shankar als Englund het beste van zichzelf laten horen. Daar blijft het niet bij, want Dreams en Us doen er niet veel voor onder. De ene keer zijn de partijen van Shankar leidend, maar de andere keer, in Endless bijvoorbeeld, is het Englund die de boventoon voert. Beide heren uiten veel gevoel in hun performance. Je zou zeggen dat de hele tijd piano en zang gaat vervelen, maar de mannen blijven boeiend met hun gevoelige muziek.

Shankar houdt zijn bijdragen spannend genoeg, zoals halverwege Us en aan het einde van Oceans. Soms doet zijn spel aan dat van Anathema herinneren. Verrassend geslaagd is de Eurythmics-cover Here Comes The Rain Again. Waar veel andere nummers minimalistisch van opzet zijn, zorgen meerdere lagen synthesizertracks voor een vollere sound in deze bewerking van de bekende track uit 1984. Daarnaast is er een geslaagde, ingetogen bewerking van Distance van Evergrey.

Satellites is een komen en gaan van wolken en zon. Het is een zwaarmoedig album met de nodige lichtpuntjes aan de horizon, een wisseling tussen ups en downs. Dit debuut brengt rust terwijl alles op afstand blijft razen. Het laat je op de rem trappen en in alle kalmte van het moment genieten. Satellites imponeert met veel gevoel en is derhalve een prachtig debuut van het duo, waarvan we hopelijk meer te horen krijgen. Silent Skies bewijst dat wanneer twee muzikanten op dezelfde golflengte zitten, dit tot een zeer geslaagde samenwerking kan leiden.

1. Horizons
2. Endless
3. Dreams