Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Pale Divine - Consequence Of Time
Label: Cruz del Sur Music

Pale Divine - Consequence Of Time

2020 is voor het uit Pennsylvania afkomstige Pale Divine reden voor een feestje, aangezien de band 25 jaar bestaat. Dat moet gevierd worden met een nieuw album, amper anderhalf jaar na het verschijnen van het titelloze vijfde album Pale Divine. Dat is best wel opmerkelijk, aangezien er bij de voorgaande albums aanzienlijk meer tijd tussen zat. Metalfan.nl waagt een dappere poging om de titel van het nieuwe album Consequence Of Time te duiden.

De eerste opmerkelijke verandering die zich heeft voltrokken, is dat Pale Divine tegenwoordig als viertal door het leven gaat. Zanger/gitarist Dana Ortt, de drijvende kracht achter het inmiddels ter ziele gegane Beelzefuzz, is toegevoegd aan de band. Ortt is geen onbekende, want bij Beelzefuzz hebben ook Pale Divine-leden Darin McKloskey en Greg Diener gespeeld. Deze toetreding heeft heeft echter wel serieuze consequenties. Zo is het typerende doomgeluid verdwenen omdat de instrumenten minder laag zijn gestemd. Het tweede nummer, Satan In Starlight, was hoogstwaarschijnlijk bedoeld voor het derde Beelzefuzz-album. Wt je te horen krijgt is smeuïge heavy rock op een gezapig tempo met de hoge en ijle vocalen van Ortt. Hetzelfde kan worden gezegd van Broken Martyr en Saints Of Fire.

Tamelijk afwijkende nummers zijn het simpele en snelle Iron Maiden-achtige No Escape en Shadows Own met een bluesy klinkend gitaarriff die je eerder van The Midnight Ghost Train verwacht. Slechts bij het tien minuten durende titelnummer krijgen we een ouderwets klinkende, lekkere doomkraker te horen, die met weemoed doet terugverlangen naar de voorgaande drie albums.

Feitelijk gezien is er met de toetreding van Dana Ortt sprake geweest van een al dan niet noodzakelijke fusie tussen Pale Divine en Beelzefuzz. Een nieuwe bandnaam zou in dit geval zeer toepasselijk zijn geweest, want het gebodene op Consequence Of Time doet amper nog denken aan het Pale Divine van weleer. We horen de band zichtbaar zoeken naar een nieuwe identiteit en dat levert een onevenwichtig en ongemakkelijk album op. Dat is dan waarschijnlijk mede een consequentie van het wel heel snel uitbrengen van een nieuw album, in plaats van de gebruikelijke wachttijd van ongeveer zes jaar. Muzikaal steekt het allemaal wel goed in elkaar, maar dit is helaas niet een album dat je graag van Pale Divine wil horen. Waar de zoektocht naar een nieuwe identiteit in zal uitmonden, zullen we moeten afwachten, maar dat we van Pale Divine nog een prachtig doomalbum kunnen verwachten, valt ernstig te betwijfelen.

1. Tyrants & Pawns
2. Satan In Starlight
3. Shadow's Own