• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Pale Divine - Consequence Of Time
Label: Cruz del Sur Music

Pale Divine - Consequence Of Time

2020 is voor het uit Pennsylvania afkomstige Pale Divine reden voor een feestje, aangezien de band 25 jaar bestaat. Dat moet gevierd worden met een nieuw album, amper anderhalf jaar na het verschijnen van het titelloze vijfde album Pale Divine. Dat is best wel opmerkelijk, aangezien er bij de voorgaande albums aanzienlijk meer tijd tussen zat. Metalfan.nl waagt een dappere poging om de titel van het nieuwe album Consequence Of Time te duiden.

De eerste opmerkelijke verandering die zich heeft voltrokken, is dat Pale Divine tegenwoordig als viertal door het leven gaat. Zanger/gitarist Dana Ortt, de drijvende kracht achter het inmiddels ter ziele gegane Beelzefuzz, is toegevoegd aan de band. Ortt is geen onbekende, want bij Beelzefuzz hebben ook Pale Divine-leden Darin McKloskey en Greg Diener gespeeld. Deze toetreding heeft heeft echter wel serieuze consequenties. Zo is het typerende doomgeluid verdwenen omdat de instrumenten minder laag zijn gestemd. Het tweede nummer, Satan In Starlight, was hoogstwaarschijnlijk bedoeld voor het derde Beelzefuzz-album. Wt je te horen krijgt is smeuïge heavy rock op een gezapig tempo met de hoge en ijle vocalen van Ortt. Hetzelfde kan worden gezegd van Broken Martyr en Saints Of Fire.

Tamelijk afwijkende nummers zijn het simpele en snelle Iron Maiden-achtige No Escape en Shadows Own met een bluesy klinkend gitaarriff die je eerder van The Midnight Ghost Train verwacht. Slechts bij het tien minuten durende titelnummer krijgen we een ouderwets klinkende, lekkere doomkraker te horen, die met weemoed doet terugverlangen naar de voorgaande drie albums.

Feitelijk gezien is er met de toetreding van Dana Ortt sprake geweest van een al dan niet noodzakelijke fusie tussen Pale Divine en Beelzefuzz. Een nieuwe bandnaam zou in dit geval zeer toepasselijk zijn geweest, want het gebodene op Consequence Of Time doet amper nog denken aan het Pale Divine van weleer. We horen de band zichtbaar zoeken naar een nieuwe identiteit en dat levert een onevenwichtig en ongemakkelijk album op. Dat is dan waarschijnlijk mede een consequentie van het wel heel snel uitbrengen van een nieuw album, in plaats van de gebruikelijke wachttijd van ongeveer zes jaar. Muzikaal steekt het allemaal wel goed in elkaar, maar dit is helaas niet een album dat je graag van Pale Divine wil horen. Waar de zoektocht naar een nieuwe identiteit in zal uitmonden, zullen we moeten afwachten, maar dat we van Pale Divine nog een prachtig doomalbum kunnen verwachten, valt ernstig te betwijfelen.

1. Tyrants & Pawns
2. Satan In Starlight
3. Shadow's Own