07-08-2020

Pale Divine - Thunder Perfect Mind
Jaar van release: 2005
Label: PsycheDOOMelic Records
Pale Divine - Thunder Perfect Mind
Psychedoomelic heeft het de laatste tijd maar druk met het opnieuw op de markt brengen van moeilijk of niet meer verkrijgbare doomplaten. Na oud materiaal van Dream Death, Mood en Penance is nu het uit Pennsylvania afkomstige Pale Divine aan de beurt. Het debuutalbum Thunder Perfect Mind verscheen oorspronkelijk in 2001 op het stoner/doom label Game Two Records, maar was al een tijdje out of print. Gelukkig is die omissie nu door het andere label hersteld, want het gaat hier wel even om een doomplaat van hoge klasse, die gehoord mag worden.

De krachtige traditionele doom van Pale Divine kent invloeden van de bekende grote namen als Trouble, Saint Vitus en Pentagram. Het gaat hier echter zeker niet om een geijkt formulebandje wiens leden schaamteloos hun jeugdhelden imiteren. Met hun dynamische mix van trage doom en up-tempo heavy rock, gekoppeld aan een stevige drive en boeiende vocalen, eigenen deze mannen zich een speciaal plekje binnen de traditionele doom toe.

Het eerste nummer van het album, Aplified, vormt een goede vertegenwoordiging van de diversiteit en afwisseling die zo kenmerkend zijn voor deze plaat. Pale Divine wisselt af tussen trippy, dramatisch, sludgy, catchy, en bij vlagen zelfs opzwepend. De ruige, krachtige en licht psychedelisch geproduceerde vocalen van zanger/gitarist Greg Diener, die af en toe wat doen denken aan de keelklanken van Orange Goblin frontman Ben Ward, voorzien de muziek van een extra ‘edge’. Op de Pentagram-cover 20 Buck Spin en het laatste nummer Dark Knight is niemand minder dan Bobby Liebling (jawel, Pentagram) te horen; een aardige bonus.

Gepaard met de simpelweg uitstekende songs vormt Thunder Perfect Mind een vrij gecompliceerde doomplaat die nog maar eens aantoont dat traditionele doom niet allemaal op elkaar hoeft te lijken. Zolang ze albums als deze voor het grote(re) publiek beschikbaar maken, mag Psychedoomelic wat mij betreft gewoon doorgaan met het opgraven van oud materiaal.

1. Amplified
2. Magic Potion
3. Judas Wheel