• Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Dreamwalkers Inc - A Night At The Theatre
Label: Layered Reality Productions

Op 31 augustus vorig jaar stond Dreamwalkers Inc in de nieuwe samenstelling op het podium in Alphen aan den Rijn. In de theaterzaal van Parkvilla zette de progformatie rond initiator/componist Tom de Wit een overtuigend optreden neer. De opnamen van eind augustus zijn vereeuwigd op het live-album A Night At The Theatre.

De belangrijkste succesfactor van Dreamwalkers Inc in de nieuwe bezetting is dat er minder muzikanten op het podium staan. Niet dat de vertrokken leden er een potje van maakten. Integendeel, maar zoals we al eerder meldden over de composities van de progmetalband, is de wijsheid “minder is meer” van toepassing. De muziek ademt meer dan voorheen en ligt daardoor prettiger in het gehoor.

Niet dat het septet easy listening is gaan maken. Er gebeurt nog altijd veel in de vooruitstrevende composities. Zo zijn er geprogrammeerde synthesizerpartijen van Vincent Reuling, complexe bijdragen op drums van Kenneth Martens en uitdagend gitaarspel van Lennert Kemper. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het basspel van Peter den Bakker of de harmonieuze vocalen. De verschillende bijdragen vechten echter minder om aandacht dan voorheen. Goede voorbeelden daarvan zijn Chameleon en New Strength, waarin het zevental een goede balans vindt tussen op hoog niveau musiceren en voor de luisteraar behapbaar blijven.

Het sfeervolle gitaarwerk van Norbert Veenbrink mag daarbij niet onvermeld blijven. In meerdere tracks komt dat goed naar voren. Met name op de rustigere momenten, die zich vooral halverwege de setlist veelvuldig voordoen. Juist in die kalmere en compactere nummers maakt de groep de beste indruk, mede dankzij de wisselwerking tussen vocalen. De Wit vindt Radina Dimcheva naast zich in Chameleon en in Dirge zingt hij samen met gastzangeres Cailyn Erlandsson. Beide tracks behoren dankzij de memorabele zanglijnen tot de hoogtepunten.

Vanaf Aphrodisia gaat het er een stuk steviger aan toe. Die track toont alle aspecten en de sterke en zwakke punten van de muziek van Dreamwalkers Inc. In de harde passages is de muziek helaas te druk. Tevens blijkt hierin dat er, net als in het tweeëntwintig minuten durende The More We Remember, nog technische en compositorische uitdagingen zijn. Daar staan memorabele ideeën tegenover.

A Night At The Opera is te zien als een soort "best of", want je hoort hier de beste songs van Dreamwalkers Inc. Het live-album toont bovendien de progressie van een stel hardwerkende vrienden die duidelijk een hart hebben voor progressieve metal. Je kunt het speelplezier goed horen, mede dankzij de mix, die ruimte laat voor alle bijdragen. Verwacht echter geen top-productie, maar voor undergroundbegrippen mag opperhoofd Tom de Wit beslist trots zijn op deze release.

1. Chameleon
2. Surface Scratching
3. Happy Day