• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Myrath - Live In Carthage
Label: earMUSIC
Myrath - Live In Carthage
Als je aan wereldvrede en metal denkt, komt de naam van Myrath al snel in gedachten op. De van oorsprong Tunesische band weet als geen ander te verbinden met zijn warmbloedige mix van metal en folkloristische elementen. Zowel op het podium als op plaat brengt de groep muzikanten hoop in de harten. Zeker in de huidige onzekere tijd is dat zeer welkom.

Live In Carthage is het eerste live-album. Vorig jaar december is deze al in een iets andere versie in een beperkte oplage via Verycords verschenen. Het is een registratie van het optreden op 29 juli 2018 in het Amfitheater van Carthage, Tunesië, op een mooi aangekleed podium met danseres Elen erbij. Uiteraard is er veel ruimte op de setlist voor Legacy (2016) met acht tracks, maar men blikt met vier stuks toch ook al behoorlijk vooruit op het destijds nog niet uitgebrachte Shehili (2019). Het restant is afkomstig van Tales Of The Sands.

De release verschijnt op cd en op dvd. De cd-versie bevat een geslaagde alternatieve studioversie van Believer, waarin Don Airey van Deep Purple de gelegenheid benut om zijn stempel te drukken met zijn orgelspel. Deze versie, waarmee de cd verrassend aanvangt, staat niet op de dvd. Op de dvd staan drie ‘nummers’ die niet op de cd staan. Dat zijn Madness van Desert Call (2010), een drumsolo en de outro. De dvd-versie bevat daarnaast een ‘making of’.

Myrath knalt er na het Asl-intro gelijk lekker in met de meezingers Born To Survive en Storm Of Lies. Het publiek is direct enthousiast en scandeert de bandnaam. De sfeer blijft daarna gehandhaafd, al is het geluid zeker niet overal ideaal afgestemd en het beeld wat springerig. Dat doet wat afbreuk aan de feestvreugde. En dat terwijl er voldoende publieksinteractie is en de bandleden uitstekend staan te spelen. Het is net alsof de muziek niet altijd dichtbij is, maar op afstand. Er mist een heldere sprankeling die het studiomateriaal wel heeft.

Je kunt overigens wel alle partijen goed horen. Wat dat betreft is er behoorlijk gesleuteld in de studio om de luisteraar een behoorlijke sound te bieden. En dat is gelukt. Je kunt het publiek zelfs mee horen zingen in Endure The Silence. De ritmegitaarpartijen vallen echter soms wat te veel naar de achtergrond. De muziek verliest daarmee af en toe wat van zijn volle kracht.

Live In Carthage is dus een release met wat kanttekeningen. Tegelijkertijd biedt deze liveregistratie het bewijs dat Myrath een uitstekende liveband is (de zang van Zaher Zorgati in Duat is een goed voorbeeld daarvan) en dat de nieuwe songs het ook op het podium goed doen. Mede vanwege de aanmoedigingen van Zorgati is het publiek razend enthousiast en dat zorgt voor een authentiek live-gevoel. Niet gaat boven een echte live-ervaring, maar het is goed dat er van Myrath nu een behoorlijk live-album is.

1. Believer (Studio Recording)*
2. Asl
3. Born To Survive