Anti-Flag - 20/20 Vision
Label: Spinefarm Records
Anti-Flag - 20/20 Vision
De punkrockers van Anti-Flag zitten niet stil. Altijd is er wel ergens iets niet correct in de wereld en de heren stellen dit muzikaal aan de kaak. Vooral politiek gezien richt de band zich op de Amerikaanse situatie en komt met niet te missen kritiek. Waar die normaal gesproken niet gericht is op één persoon, maar vooral op het systeem, kiest Anti-Flag op 20/20 Vision voor een andere aanpak en opent de band een directe aanval op President Trump.

Muzikaal tapt het kwartet uit hetzelfde vat dat het deed op eerdere platen: melodieuze punkrock met aanstekelijke coupletten en refreinen. Wie tekstueel niet oplet, zou zelfs zo maar denken dat de band vrolijke meezingers ten gehore brengt. Niets is minder waar. Hate Conquers All maakt dit meteen duidelijk. De albumopener begint met een quote van de zittende president en zet meteen de toon. Rechttoe-rechtaan schiet Anti-Flag op zijn doel af.

De grote kracht van de band is altijd al geweest om zijn boodschap te verpakken in melodieuze punkrocksongs. Dat is op 20/20 Vision niet anders. Tracks als Hate Conquers All, It Went Off Like A Bomb, 20/20 Vision en Christian Nationalist zijn gemaakt volgens het welbekende recept en ademen de sfeer van de groep op en top uit. Verrassingen hoef je ook niet te verwachten op deze plaat. Anti-Flag vervolgt zijn pad dat het al jaren volgt. Wat dat betreft mag de band absoluut wel iets meer experimenteren met zijn sound.

Dat is niet het enige mankement. Naast dat het allemaal wel heel erg vertrouwd voelt, spelen de heren ook te veel op safe. Voor een album die bekend moet staan als een protestplaat, klinken de tracks te lief. Juist iets meer agressie en pit zou goed zijn. Dat geldt dan met name voor nummers als Unbreakable, afsluiter Resistance Frequencies en You Make Me Sick. Juist laatstgenoemde kan met zijn directe teksten meer pit gebruiken om zijn boodschap nog beter over te brengen.

Dat gezegd hebbende is 20/20 Vision geenszins een slechte plaat. Over zijn gehele speelduur weet Anti-Flag een constante kwaliteit vast te houden. Het energieniveau blijft hoog en alle tracks klinken aangenaam. Het is Anti-Flag zoals je gewend bent van de laatste platen. Voor de fans is dat misschien fijn, maar het lijkt erop dat de groep vastgeroest zit in zijn eigen sound en daardoor weinig verrassend voor de dag komt.

1. Hate Conquers All
2. It Went Of Like A Bomb
3. 20/20 Vision