Wolfbrigade - The Enemy: Reality
Label: Southern Lord Recordings
Wolfbrigade - The Enemy: Reality
De Zweedse hardcore punkers van Wolfbrigade timmeren hard aan de weg. Twee jaar geleden kwamen de heren met Run With The Hunted en nu is het alweer tijd voor een nieuwe langspeler. Gelukkig is het zeker geen ramp om nieuwe muziek van Wolfbrigade te ontvangen. Integendeel, de d-beat hardcore punk met (melodische) deathmetalinvloeden gaat erin als zoete koek. Het is dan ook bijna jammer dat de tien nummers er in minder dan een half uur doorheen worden geramd.

Maar in dat half uur word je als liefhebber van snelle, agressieve punk en hardcore in de watten gelegd. Meteen vanaf het begin van Sum Of All Vices maakt het gebrul van Micke Dahl duidelijk dat de muziek recht voor zijn raap is. De muziek bevat geen rustmomenten of sfeervolle passages. De vocalen van Micke zijn een belangrijk onderdeel van de muziek. De woede in zijn stem klinkt oprecht en werkt aanstekelijk. Dit wordt gecombineerd met een ritmesectie die niet van ophouden weet. Drummer Tommy Storback rost zijn drumstel professioneel af. Dit resulteert in heerlijk agressieve, maar afwisselende drumpartijen die de muziek niet alleen ondersteunen, maar ook verbeteren.

Naast de vocalen van Micke zijn de gitaarpartijen van Jocke Rydbjer en Erik Norberg ook op dit album voor een groot deel verantwoordelijk voor het eigen geluid van Wolfbrigade. Naast lekker agressieve punk- en metalriffs zit er een flinke scheut melodie in hun spel. Wells Of Despair en Human Beast zijn hier goede voorbeelden van. De melodische punkriffs contrasteren met de agressie. De woede wordt er zeker niet minder door, maar de muziek blijft hierdoor opvallen en vervalt niet in een monotone brij, zoals dat bij andere soortgelijke bands wel eens kan gebeuren. In Narcissistic Breed en Nightmare Of Wolves zorgt deze extra lading melodie er juist voor dat je meer de muziek in wordt gezogen.

The Enemy: Reality is opnieuw een heerlijke plaat. Wolfbrigade is sinds de oprichting eind vorige eeuw, toentertijd nog als Wolfpack, volwassener geworden en dat is op dit album goed te horen. Hoewel er maar een half uur muziek op staat, zorgt de cd ervoor dat je na het beluisteren bomvol energie zit. Daarnaast verveelt het niet om hem meteen nog een keer op te zetten. Fans van de band kunnen deze plaat blindelings aanschaffen, maar waarschijnlijk zal Wolfbrigade met deze plaat ook nieuwe zieltjes voor zich winnen.

1. Sum Of All Vices
2. Fire Untamed
3. The Wolfman