• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Chelsea Grin - Eternal Nightmare
Label: Rise Records
Chelsea Grin  - Eternal Nightmare
Dat succes ook een keerzijde kan hebben, blijkt uit de recente ontwikkelingen rondom de populaire deathcoreband Chelsea Grin. Zo is naast het vertrek van de gitaristen ook zanger Alex Koehler opgestapt wegens persoonlijke problemen. Al vrij snel is er een geschikte opvolger gevonden in de persoon van Tom Barber (Lorna Shore). Aan hem en de anderen dus de taak om Chelsea Grin naar een hoger plan te brengen. Die lat lag al redelijk hoog aangezien de band als begrip geldt in zijn genre.

Eternal Nightmare is de titel van het zesde album. Tel daar nog twee ep’s bij op en bedenk dan dat Chelsea Grin pas sinds 2007 bestaat. Stil zitten is niet besteed aan de Amerikanen. De plaat bevat in totaal elf nieuwe nummers, die naar eigen zeggen duisterder en agressiever dan ooit klinken. Nummers als The Wolf, 9:30am en het loodzware Hostage zetten die woorden meteen kracht bij. Dead Rose opent traag en zo smerig als de badkuip van Patricia Paay, maar dat verandert snel als vanouds het gaspedaal ingetrapt wordt. Het nummer bevat zware uptempo ritmes, maar ook de inmiddels bekende bulldozer-beatdowns. Het is gelukkig niet te missen dat Austin Archey nog steeds met de drumstokken mept. See You Soon en het melodieuzere Scent Of Evil laten dat onmiskenbaar horen. De dubbele baspedalen hebben het weer zwaar te verduren.

Across The Heart is een opvallende track op Eternal Nightmare. Het heeft een blackmetaltouch meegekregen door de toevoeging van pianoriedels en gesproken teksten tijdens de intro. Het is dan ook precies dit nummer dat de stempel drukt op het ‘nieuwe’ gezicht van Chelsea Grin. De band klinkt anders dan we gewend zijn en nieuwkomer Tom Barber speelt daar een belangrijke rol in. Zijn zware stem brengt daadwerkelijk het donkere karakter dat de band klaarblijkelijk nastreeft. Deze duistere lijn is in Nobody Listened ook nog te bekennen. Het nummer heeft een zieke tint en de fantasierijke luisteraar bevindt zich inmiddels in de krochten van metal. Met het swingende Outliers en het gitaar-technische, luchtige Eternal Nightmare komt er een einde aan het eerste wapenfeit van de nieuwe bezetting. Gelukkig heeft het wegvallen van twee gitaristen en de oorspronkelijke zanger het eindresultaat niet nadelig beïnvloed. Een groot compliment daarvoor.

Alle nummers liggen eenvoudig in het gehoor en zijn na enkele luisterbeurten al herkenbaar. Eternal Nightmare doet in veel opzichten terugdenken aan het oude werk, maar ook de invloed van Betraying The Martyrs komt wel erg sterk om de hoek kijken. Misschien zelfs wel te veel. De nummers zijn oerdegelijk, er zijn voldoende momenten aanwezig waar de verwachting wordt ingelost en het klinkt inderdaad death-to-the-core. Het ligt echter wel erg simpel in het gehoor. Het maken van vergelijkingen in de muziek ligt zodoende voor de hand, terwijl het gezelschap een opzichzelfstaand begrip zou moeten zijn. Hopelijk horen we dat weer meer op het volgende album.

1. Dead Rose
2. The Wolf
3. Across The Heart