• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Bleeding Through - Love Will Kill All
Label: Sharptone Records
Bleeding Through  - Love Will Kill All
Jaarlijstmateriaal! Zo, heb ik de aandacht? Love Will Kill All heet het wapenfeit waarmee de comeback van Bleeding Through is bevestigd. Na een afscheidstournee die twee jaar geleden plaatsvond, hebben de leden van deze symfonische metalcoreformatie gelukkig de instrumenten weer opgepakt en zijn ze de studio ingedoken. Vlak na het ontstaan van de band in 1999 werd er gemengd gereageerd in de hardcore-scene, aangezien de Amerikanen van het veel belopen pad durfden af te wijken. Opvallend is dat daarnaast de huidige bezetting sinds 2003 nagenoeg ongewijzigd is gebleven. Marta Peterson speelt de keyboardpartijen dus nog steeds en dat zal bij live-optredens voor de bezoekers niet aanvoelen als een visuele straf.

Love Will Kill All bevat in totaal twaalf nummers en wordt ingeluid met een mooie a capella-intro die geleidelijk overloopt in de eerste geweldsexplosie genaamd Fade Into The Ash, dat tevens de single is van dit album. Dat nummer bevat meteen alle ingrediënten die Bleeding Through anno 2018 over de luisteraar zal uitspuwen. We horen gitaarriffs en drumwerk die bij tijd en wijle dicht tegen death metal aanleunen, heerlijk geplaatste breaks die karakteristiek zijn voor hardcore, en symfonische keyboardpassages die op de perfecte momenten extra naar voren worden gebracht in de geluidsmix. Dead Eyes, Buried en Remains bevatten allen een heerlijke mix tussen melodieuze en hondsbrutale metalcore, waarbij het begin van Dead Eyes ook zeker een glimlach zal opleveren bij liefhebbers van black metal. De heerlijke strot van zanger Brandan Schieppati verdient een griffel met gouden rand aangezien de veelzijdigheid van zijn stem alle nummers naar een nog hoger niveau weet te brengen. No One From Here laat dat overduidelijk horen en is tegelijkertijd een lekkere meedeinzer.

Persoonlijke favorieten End Us en No Friends zijn hard, recht voor zijn raap, maar ook heerlijk uitgebalanceerd. Afsluiter Life past eveneens perfect bij het brede geluidstapijt dat Bleeding Through voor ons uitrolt. Daarmee is er geen rustpunt te bekennen op Love Will Kill All. Enige kritische noot kan zijn dat de twaalf nummers veelal uit dezelfde opbouw lijken te bestaan, maar als muziek zo verfrissend wordt gebracht, is dat muggenziften. Alle nummers zijn overduidelijk te onderscheiden van elkaar en bevatten breaks, gitaarriffs of keyboardpartijen die het herkenbaar maken en houden. Waar Bleeding Through in het verleden nog wel eens eentonig klonk en zoekende was naar de goede balans, weten we met dit album dat daar voorgoed een eind aan is gemaakt.

Bleeding Through gaat met dit heerlijke album veel nieuwe zieltjes winnen. De muzikale variatie zorgt dat liefhebbers van zowel metalcore, als black- en death metal hiermee uit de voeten zullen kunnen. Love Will Kill All is één brok energie die nog heel vaak rond zal spinnen in mijn cd-speler. Een dikke middelvinger met zwartgelakte nagel naar de azijnzeikers uit het verleden. Chapeau heren en dame!

1. Darkness A Feeling I Know
2. Fade Into The Ash
3. End Us