21-11-2019

Butcher Babies - Lilith
Label: Century Media Records
Butcher Babies - Lilith
Butcher Babies maakte in zijn begindagen naam met een combinatie van metal en tetten, maar deze gimmick is inmiddels al een tijdje overboord gegooid. Met een paar stukjes tape als kleding kom je blijkbaar nog altijd een heel eind, maar de nieuwigheid is er natuurlijk ook wel snel af. Dan moet het uiteindelijk om de muziek gaan draaien om relevant te blijven. Met Lilith moet het fundament hiervoor verder worden gelegd.

Voor wie nog onbekend is met de band of voor wie alleen maar bandfoto's heeft gezien: Butcher Babies is te omschrijven als een mengelmoes van metalcore en djent en heeft met Heidi Shepherd en Carla Harvey twee frontvrouwen. De dames wisselen popachtige zang af met screams en grunts, waar vooral laatstgenoemde alleraardigst uit de verf komen op deze plaat. Dit gaat allemaal samen met strakke, maar simpele riffs en solide drumwerk.

Met opener Burn The Straw Man weet de band behoorlijk te boeien, maar daarna gaan de dames en heren al snel over op de automatische piloot. Het merendeel van het materiaal is niet per se slecht, maar echt interessant wordt het zelden. Met Controller en POMONA (Shit Happens) wordt zelfs de ondergrens bereikt met respectievelijk drie en vier minuten aan ongekende droefenis.

Voor de rest blijft dit nieuwe repertoire netjes binnen de grenzen van het aanvaardbare. Met een sterke opener en een handvol degelijke tracks haalt Lilith nipt, maar succesvol, de eindstreep. Dit lukt door netjes binnen de lijnen te kleuren, maar van een zogenaamd rebelse band mag je toch wat meer verwachten. In ieder geval zal er een schepje bovenop moeten voor toekomstige releases. Met meer materiaal als dit zal Butcher Babies uiteindelijk snel in de vergetelheid raken.

1. Burn The Straw Man
2. Lilith
3. Headspin