• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Summoning - With Doom We Come
Label: Napalm Records

Summoning - With Doom We Come

In dit digitale tijdperk is het eerder regel dan uitzondering dat een nieuwe release vóór de eigenlijke datum van verschijnen op het internet te vinden is. In het geval van With Doom We Come, het nieuwe album van Summoning, ging het echter wel heel ver. In oktober van het vorige jaar was het album gelekt en illegaal te downloaden. Het is begrijpelijk dat menigeen deze verleiding niet kon weerstaan. Summoning is niet de meest productieve band die het blackmetalgenre rijk is en voorganger Old Mornings Dawn stamt alweer uit 2013. Maar ook de fans die hun nieuwsgierigheid nog iets langer konden beteugelen, worden niet teleurgesteld, want With Doom We Come is het wachten waard geweest.

Liefhebbers worden namelijk op hun wenken bediend, want With Doom We Come is een album volgens beproefd Summoning-recept. Zoals eigenlijk altijd het geval is, is het gitaargeluid verre van optimaal. Ook de geprogrammeerde drums klinken erg blikkerig. Dit kan men als kitscherig interpreteren, maar draagt eigenlijk alleen maar bij aan het obscure fantasysfeertje dat Summoning tracht op te roepen. De rol van instrumenten als pauken, luiten en fluiten is nog iets prominenter. Onder deze lagen bombast en spoken word vindt de luisteraar sterke atmosferische blackmetalriffs. Luister bijvoorbeeld naar die prachtige en zeldzaam meeslepende riff van Silvertine, welke aangekleed word door smaakvol toegepaste koorzang.

Hoewel alle nummers een toegankelijke basis hebben, herbergen ze tegelijkertijd genoeg details, waardoor de plaat een lange houdbaarheidsdatum heeft. De laatste drie nummers van het album zijn in dat opzicht uitblinkers. De melodie staat stevig op de voorgrond, maar ook op de achtergrond is genoeg te horen dat de oren doet spitsen. Mirklands is behoorlijk grimmig en wellicht het meest traditionele blackmetalnummer, waarna With Doom I Come het album op stemmige wijze besluit. Als geheel is dit album in vergelijking met voorgaande werken sowieso iets somberder.

Summoning zorgt op With Doom We Come niet voor verrassingen. Liefhebbers van het welbekende, licht-campy bombast en de unieke sfeer die daarmee gecreëerd wordt, zullen zich hier geen buil aan vallen, terwijl er voor degenen die er eerder niets mee konden weinig veranderd zal zijn. Het album is geen nieuw hoogtepunt of ondanks de iets geladenere sfeer een unieke release binnen de acht full-lenghts tellende discografie, maar ook zeker geen teleurstelling. Voor degenen die ervoor openstaan, staat het aanhoren van een Summoning-album gelijk aan ‘ontsnappen aan deze wereld’, net zoals een goed fantasyboek (bijvoorbeeld van de hand van Tolkien, de thematische inspirator van Summoning) dat doet. In die behoefte voorziet With Doom We Come zeker.

1. Tar-Calion
2. Silvertine
3. Carcharoth